Szépségvágy és polgárosodás

|

A biedermeier otthonai

A Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria kiállításáról

Nem volt kor még távolabb a biedermeiertől, mint jelenünk. Az akkori időkre az angol és a francia forradalom megreccsentette az arisztokráciát, s az iparosodással egy más világ keresett magának formát még Közép-Európában is.  A gazdaság megújítói pénzhez jutottak itt is és honnan máshonnan vehettek volna mintát az életmódhoz, környezethez, mint az arisztokráciától. Megszületett a biedermeier mint tárgykultúra, amelyet az igényesség és a minőségre törekvés formált.

A Szépművészeti Múzeumban Biedermeier mindennapok, művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815-1967) címmel nyílt kiállítás (február 9-ig)

A kiállítás aktualitásáról dr. Vígh Annamáriát, a  Szépművészeti Múzeum főigazgató-helyettesét kérdeztük:

dr. Vígh Annamária: A Biedermeier  korszak bemutatása hosszú idő óta nem volt napirenden.  Utoljára 1938 -ban volt átfogó és átgondolt,  a tárgykultúrát bemutató kiállítás. Nyilvánvalóan,  a mai kor egy egészen más igényt formál  egy korszak, egy stílus bemutatására.  Háromszáz tárgy jelenik meg a kiállításban,  háromszáz különböző mű, a képző- és iparművészet területeiről,   vitrintárgyak,   használati tárgyak, ruhák, viseletek és döntő többségben portrék,  tablóképek, amelyek elénk hozzák a reformkor látványvilágát.  A legjelentősebb magyar alkotók – Borsos József, Barabás Miklós mellett a legnagyobb osztrák festők: Ferdinand Georg Waldmüller, Josef Danhauser művei is megjelennek. A  koncepció nagyon okosan két nagy pillérre  épül.

Egyrészt az emberi  élet meghatározó fordulópontjait viszi végig a születéstől a halálig  és ehhez kapcsolódóan mutatja be a tárgyi anyagot.  A  vitrinekben  nagyon míves kivitelezésben a legnemesebb anyagokból készült  használati- és dísztárgyakat látunk. Itt az első, gyerekeknek szóló mesekönyv, Bezeredj Amália Flóri könyve (1840). Másrészt pedig a háttérből ez a kiállítás  nagyon finoman jelzi azt is,  hogy a magyar történelem és az európai történelem  meghatározó korszakáról beszélünk , Hiszen a polgári társadalom  megszületésének időszakát éljük  Magyarországon. Bár a biedermeier művészet nem a közéleti embert helyezi a középpontba,  de mégis, a művészet mögött  a magyar  művészet megszületésének  a legfontosabb pillanataiban vagyunk.

Lányok bál után

Születőben a kávéházi kultúra, bokrosodik a magyar képzőművészet és tárgykultúra,  miközben eléggé meghatározó történelmi események is zajlanak, gondoljunk csak az 1848-49-es forradalom és szabadságharcra és az utána következő megtorlásra. Itt az utolsó teremben, szinte csak jelzésszerűen utalnak rá. Ez tudatos döntés volt?

Ha a politikatörténet irányába megyünk el, akkor teljesen más tárgyakat kellett volna válogatnunk. Nem olyan régen,  a Petőfi évforduló kapcsán számos olyan kiállítást rendeztek,  amelyek a szabadságharc képi  ábrázolására nagyobb hangsúlyt fektettek.  Itt a kurátori koncepció a biedermeiernek azt az oldalát,  azt a lényegi megfogalmazását  helyezi a középpontba, amely  a család, az otthon, az otthon megteremtésének a fontosságát mutatják fel. A gyermekek ezeken a képeken már nem kicsi felnőttek, hanem arckifejezésük, tekintetük a koruknak megfelelő.  A házasság, a házastársak ábrázolásában is egy átalakuló értékrend tükröződik, a családi csoportképek, a kirándulás divatja a hétköznapokról szóló életképek a kor jellemző műfajai. Az újszerűség az, ami a mai napig vállalhatóvá teszi ezt a stílust. „

A műtárgyak nagy része hazai – Magyar Nemzeti Múzeum, Budapesti Történeti Múzeum és Iparművészeti Múzeum – és osztrák közgyűjteményekből, többek között a bécsi Belvederéből és a Wien Museumból érkeztek a tárlatra. A kurátor: Prágai Adrienn művészettörténész. Megtekinthető, Magyar Nemzeti Galéria, 2005. február 29-ig.

Biedermeier mindennapok. Művészet és polgárosodás a 19. századi Magyarországon (1815–1867)

A Szépművészeti Múzeum grafikai kiállítóterében is „A portré otthona, az otthon portréja , biedermeier arcképek és enteriőrök kortárs reflexiókkal” címmel láthatunk érdekes bemutatót. A  falakon grafikák és festmények a kor legnagyobb mestereiről. Itt is láthatunk Franz és Jacob Alt  valamint Barabás Miklós-műveket is. A hetven művet felvonultató tárlat hangulatos rajzokon és akvarelleken érzékelteti a kor  igényes tárgykultúráját, ahogy az arisztokrácia lakókörnyezetét az úri osztály követi és igényli. A grafikai gyűjtemény vásárlás útján  az elmúlt években Josef Kriehuber (1800-1876)  alkotásaival gazdagodott. Az ő művei – mint az új szerzemények bemutatása – jelöli ki a kiállítás magját. A tárlókban pedig  a Szépművészeti és az Iparművészeti múzeum tulajdonában levő gyönyörű miniatúrákat –  különböző portrék, a kedvesről, a gyermekről, a szeretteikről  –  nézegethetünk. Ezek nemcsak a kor vitrintárgyai, de ékszerként is viselték őket.

A grafikai gyűjtemény bemutatóit kortárs alkotások is gazdagítják, amelyek reflektálnak, kontextusba hozhatók a történeti művekkel. Itt most Marcus Schinwald osztrák képzőművész  – ő portréival  – és Zékány Zita lakásbelső-ábrázolásaival találkozhatunk.

Kurátor: Bodor Kata. Megtekinthető: Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjtemény, 2025. március 16-ig.

CÍMKÉK: