A távolban pislákoló fény

|

Szupernóva

A Szupernóva érzelmes, szép és végtelenül jelentéktelen filmélmény.

Colin Firth és Stanley Tucci

Tusker (Stanley Tucci) és Sam (Colin Firth) nagy lakókocsi-túrára indul a brit vidéken, amelynek célállomása Sam egyik koncertje. Azonban a pár útjának más célja is van: múltidézés, a régi barátokkal és családtagokkal való találkozás, és leginkább az utolsó emlékek begyűjtése, mielőtt Tusker elméjét végleg hatalmába keríti a demencia.

Az elmúlás és az elmúlás tényének elfogadása egy partner szemén keresztül egyszerre hálás, ugyanakkor borzasztó nehezen megvalósítható téma: komoly erőfeszítést igényel kitörni a magától értetődő, zsigeri könnyfakasztás gravitációs mezejéből, ugyanakkor valahol mégis a bombasztikusan szomorú alkotások hagynak bennünk mély nyomot.

Ez a dilemma tökéletesen leírja a Szupernóvát is, amely nem Tusker elmúlásának stációival kíván szívet facsarni, hanem éppen azt veszi górcső alá, hogy hogyan dolgozza fel a két férfi már a puszta lehetőségét annak, hogy egyikük mentálisan szét fog esni és ápolásra fog szorulni. Harry Macqueen író-rendező rendkívül érzékenyen bontja ki a páros viszonyát, közös múltját, és teremti meg azt a komfortérzetet, amiben tényleg csak az évtizedek óta együtt élő partnerek képesek létezni. És nem csak a plakátoknak és a hírverésnek szól, hogy ez esetben két férfiről beszélünk, ugyanis a Szupernóva egyik meghatározó vonása szereplői érzelmeinek, haragjának, félelmeinek maszkulin elfojtása.

Szereplői érzelmeinek, haragjának, félelmeinek maszkulin elfojtása

Ami, tegyük hozzá, nem feltétlenül a legjobb alapanyag egy drámai műnek, amely alapból kerülni próbálja a nagyívű drámázást. Macqueen ugyanis távol tartja magát a kimódolt cselekményelemektől, és a hangsúlyt a lakókocsi melegében, a természetet csodálva, összebújva folytatott beszélgetésekre helyezi. Ebben a kellemesen meleg intimitásban viszont a Szupernóva a másfél órás játékidő végéig is alig evickél el. Jó együtt lenni és nekünk is begubózni ezekkel a karakterekkel, megmártózni szerelmükben és fájdalmukban, de előbb-utóbb vészesen hiányozni kezd valami, ami egy adott irányba kezdené el hajtani a látottakat.

Ugyanakkor a koncepció alapvetően nem ettől a hangvételtől hajt bukkanókra, hanem hogy minden különlegessége ellenére egyszerűen nem tesz hozzá eleget a témával foglalkozó művek örökségéhez. Rögtön eszünkbe juthat például fél évvel ezelőttről Az apa, amely egészen bravúros (noha egyben sokkal inkább megosztó) megoldásokkal igyekezett belülről érzékeltetni a demenciát. Hiába abszolút más fókuszú film a Szupernóva, már előre tudjuk, hogy kötelezően szerepelni fog benne egy jelenet, ahol Tusker elveszik, és Sam kétségbeesve keresi, vagy éppen látjuk előre vitáikat arról, hogy mennyire hajlandó Tusker feladni a közös otthont, hogy könnyebben ápolható legyen.

Erre rakódik rá a tévéfilmes plánozás, a kamaradráma-jelleg és a valahol ebből fakadó, az alakítások minden mélysége és aprólékossága ellenére feltörő színpadiasság: a Szupernóva mintha mindent megtenne azért, hogy minél inkább belevesszen saját dísztelenségébe (egyedül a gyönyörű brit tájakon elidőző vágóképek tagadják ezt a hitvallást és teszik valamennyire mozi-szerűvé az élményt). Macqueen filmnyelve rendre elvéti, hogy mikor antitézise valaminek, és mikor egyszerűen csak közhelyes és jellegtelen.

Persze már ezt is kegyetlenségnek tűnik kimondani egy ennyire érzékeny, elegáns és non-konformista műről, de a Szupernóva kategóriáját már messziről ismerjük: nézői többségében kellemes szájízt hagy, begyűjt néhány lelkendező kritikát, hogy aztán akár már egy év végi számvetésnél se tudjuk felidézni, és fókuszáljunk inkább arra a néhány, emlékezetesebb vonásokat felmutató produkcióra.

Csak egy apró, pislákoló villanásnak tűnik a csillagos égen

A Szupernóva valahol mélyen persze kirobbanó élmény, csak mi mindezt több millió fényév távolságból szemlélhetjük. Innen pedig csak egy apró, pislákoló villanásnak tűnik a csillagos égen, amit eleve csak akkor veszünk észre, ha feltekintünk egy felhőtlen éjszakán.

A Szupernóva a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: