Szilágyi Lenke standfotói a BCM kiállítóterében

|

Ez a múlt nem múlt

Ez a múlt nem múlt címmel rendezvénysorozat indult a Budapesti Music Centerben március 31-én. A nyitóprogram Török Ferenc új filmjéhez, az 1945-höz kapcsolódik, melyet Szilágyi Lenke standfotói idéznek meg.

A szerző felvételei

A standfotók a filmforgatáson készülnek. Azt dokumentálják, hogy mint dolgozik a színész, a rendező, mert őket örökítik meg munka közben, s természetesen mindazokat, akik ott sertepertélnek a készülő film körül, díszletest, maszkost, jelmezest, világosítóst, mikrofonost…

Vagyis, ez olyasvalami, ami intim térben zajlik, így nem is engedhetnek oda akárkit. Nem is teszik. Kivételes fotósnak kell lenni, aki felvértezett kivételes empátiával és tűrőképességgel, akinek közelségét, téblábolását – elviselik a munka felfokozott izgalmában dolgozók. Négy évtizedig dolgozhatott B. Müller Magda többekkel – például Szabó Istvánnal, Sándor Pállal –, s az utóbbi évtizedekben pedig már több mint két tucat film standfotósa volt Szilágyi Lenke. Dolgozott Jancsó Miklóssal, de dolgozik a fiatalabb korosztállyal is, például Hajdú Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal és Török Ferenccel.

Szilágyi Lenke standfotói amellett, hogy híven rögzítik a filmforgatás hangulatát, az ott zajló eseményeket, a szereplők és az alkotók érzelmeit – Szilágyi Lenke-képek. Az ő látásmódjában minden szemünk elé kerülő, így, fekete-fehérben is – fölerősödik, nyomatékot kap. Az intenzív lét rögzül. Szociográfiai jelentést kap a táj, a tekintetek pedig mindig beszédesek, mindig megszólítók.

Szilágyi Lenke kiállítását a film operatőre, Ragályi Elemér nyitotta meg.

A kiállítás április 14-ig látható, a filmet április 20-ától vetítik a mozik.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

CÍMKÉK: