Virtuóz kakofónia

|

Szép csendben

A Szép csendben egy különösen időszerű kérdésbe áll bele úgy, hogy a nyolcvan perces játékidő végére fogalmunk sem lesz, mit akart mondani.

Dávid (Major Erik) egy középiskolás vonószenekar szólóhegedűse, ebben a minőségében pedig nagy kedvence az együttest vezető Frici bának (Máté Gábor), aki nem mellesleg legjobb barátja édesapja is egyben. Azonban hite meginog az apafigurának is beillő tanárában, amikor a zenekar egyik új tagja, Nóri (Bognár Lulu) elárulja neki, hogy Frici bá molesztálta őt.

Dávid pedig innentől kezdve teljes mellbedobással, tántoríthatatlanul küzd azért, hogy leleplezze tanárát, noha a forgatókönyv alapvetően semmilyen indokot nem szolgáltat arra, hogy miért akar ilyen vehemensen leszámolni Frici bával. Ugyanakkor éppen a „vehemencia” szóval lehet a legkevésbé leírni a Szép csendbent, amely címéhez méltóan felettébb visszahúzódó, teszetosza mű. A téma súlyossága ellenére nyomát sem találni benne szélsőséges érzelmeknek, kiélezett konfliktusoknak, a legtöbb jelenet kimerül abban, hogy valaki tétován besétál a színre, elmotyog pár mondatot, majd jobbára ennyiben maradnak a dolgok.

Ugyanis nem Dávid motivációja az egyetlen zavaros eleme az alkotásnak, sőt könnyebb lenne felsorolni azokat az elemeket, pillanatokat, amelyek legalább minimális alkotói tudatosságról tanúskodnak. A jelenetek túlnyomó része semmilyen funkciót nem tölt be, az események meglehetősen összefüggéstelenül és látszólagos cél nélkül zajlanak a vásznon, mintha Nagy Zoltán rendező minden felvétel során félúton meggondolta volna magát. A játékidő előrehaladtával azt is egyre nehezebb eldönteni, hogy ez valójában Dávid vagy Nóri története, ugyanis szemszögeik állandóan váltakoznak, valójában azonban egyikük érzelemvilágát sem ismerhetjük meg mélyebben. Az egyetlen világosan levonható következtetés, hogy Nagy iszonyúan szeretett volna középiskolás vonószenekarokkal dolgozni, az együttes előadásainak, a mű zenei világának ugyanis rendre aprólékos figyelmet szentel.

Csak hát azt sem érteni, hogy miért kap ilyen kiemelt szerepet a zeneiség egy tulajdonképpen szögegyszerű szexuális zaklatási történetben. Ugyanakkor éppen témájából eredően kiváltképp kellemetlenek a film megfejthetetlen alkotói szándékai, formátlan próbálkozásai. Hiszen nem elég, hogy még a nemzetközi közeg sem dolgozta fel az elmúlt két év folyamán a művészvilágot megrengető szexuális visszaéléseket, Magyarországon ez végképp kibeszéletlen kérdésnek számít – ezt jól példázza, hogy nemrég robbant ki egy újabb, nagy port kavaró botrány. A Szép csendben ehhez képest még azokat a közhelyeket sem reprezentálja megfelelően, amelyek az áldozatok pszichológiájával vagy a felettesek problémakezelésével kapcsolatosak. (Mindent elmond a film hitelességéről, hogy az Egy napban a tavalyi év egyik legjobb magyar alakítását nyújtó Szamosi Zsófiának itt minden egyes megmozdulása ultrakínos.)

Ellenpéldáért pedig nem kell messzebb mennünk a szintén az Inkubátor Program keretei között készült, mindössze néhány hónapja bemutatott FOMO-nál, amely szűk másfél órában nemcsak elképesztően erős morális drámát épített a nemi erőszakra, de annak komplex társadalmi hátteret is képes volt festeni. Persze ezen kívül a merengő, visszafogott Szép csendben semmiben sem hasonlít Hartung Attila harsány alakításokkal és mobilfelvételekkel teletűzdelt, vibráló mozijához, hanem sokkal inkább emlékeztet egy elliptikus, szimbolikus artfilmre, amelyben a sorok közül kell kiolvasni a valódi tartalmat.

Csakhogy az ilyen művek kizárólag akkor állnak meg a lábukon, ha az utolsó képkockáig a helyén van bennük minden, márpedig ha a Szép csendben eredetileg hasonló elképzelésre is épült, akkor azt annyira megcsonkították, hogy végül teljesen kivehetetlenné, felismerhetetlenné vált. Nehéz volna tehát kijelenteni, hogy ez az alkotás rossz, elhibázott, hiszen ehhez meg kéne tudnunk állapítani, hogy pontosan mit is akart elérni, erről viszont legfeljebb erőtlen sejtéseink lehetnek. Így pedig nincs más választásunk, mint hogy szép csendben mihamarabb megfeledkezzünk erről a filmről.

A Szép csendben a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: