Oscar-díjak, 2021
Vanessa Kirbyt és a kelet-európaiakat kihagyták, a távol-keletieket ellenben felölelte az Oscar történetének legcsendesebb, legvisszafogottabb és legnemzetközibb ceremóniája.
Anthony Hopkins el sem jött szobráért – talán mert, mint mindenki más, ő is úgy gondolta, hogy Chadwick Boseman kapja majd – az amerikai lakókocsisok bezsebeltek mindent, ami számít és az ázsiai filmeseket berántották a reflektorfénybe, ha szerették volna, ha nem.
Ezekkel együtt egy kifejezetten monoton és izzadságszagú ceremóniát láthatott, aki átvirrasztotta velük a hétfő hajnalt.
Miután két hónapot csúszott, és korlátozások/szabályok tömegeivel kellett megküzdenie, a sztárrendezők és producerek által tervezett 93. Oscar díjátadó nem váltotta be az Ocean’s Eleven rendezőjének ígéretét. Kreatív producere, Steven Soderbergh egy filmbe oltott műsort ígért. Ezzel szemben a Dolby színház helyett Los Angeles legendás Union Station vonatpályaudvarán tartott gálát legfeljebb félresiklott döcögésnek lehetne értékelni.
Persze nem is a közvetítés minőségéért vállalkozik valaki egy közel négy órás díjátadó végignézésére, hanem… a váratlan és szórakoztató pillanatokért, amiből szerencsére idén is akadt néhány.
Több kategóriáért és jelöltért is izgulhattunk itt Európa szívében: Vanessa Kirbyért legjobb női főszereplőként Mundruczó Kornél Pieces of a Woman filmjében, vagy a romániai Kollektíva-ért, ami legjobb külföldi film és legjobb dokumentumfilm kategóriában is jelölést kapott, vagy akár a bolgár Maria Bakhalova női mellékszereplő díjáért. Bár a kelet-európai csoport üres kézzel volt kénytelen távozni, a gálát kétségtelenül sikerként könyvelhették el az európai alkotók. A díjazottak alapján mintha nem is egy Oscar gálát néztünk volna.
Legjobb nemzetközi filmként Thomas Vinterberg Még egy kört mindenkinek filmjét díjazták, amit a rendező egy érzelmes beszédben autóbalesetben elvesztett lányának dedikált. Előtte került kiosztásra a legjobb adaptált forgatókönyvnek járó Oscar-díj, amit a francia Florian Zeller és Christopher Hampton kapott a The Father-ért, az elsőfilmes brit Emerall Fennell pedig a legjobb eredeti forgatókönyvért vehette át a szobrot az Ígéretes fiatal nő-ért.
A távol-keletiek is hatalmasat taroltak és ezzel talán meg is érkeztünk az amerikai filmakadémia legújabb trendjéhez. Bong Joon Ho Élősködő című filmjének tavalyi győzelme után idén még tovább nőtt az akadémia inkluzivitás iránti vágya. Minden bizonnyal egy újabb #Oscarssowhite botrányt szeretnének csak foggal-körömmel elkerülni, a változatosság mindenesetre üdvözlendő dolog. Idén az első ázsiai színésznő is megkapta Oscarját. A Minariban nyújtott alakításáért díjazták Yuh-Jung Youn dél-koreai színésznőt, aki annyira megörült neki, hogy Brad Pitt-től vehette át a díjat, hogy a köszönőbeszédét gyakorlatilag róla tartotta. De a sokak által jósolt legjobb rendező díja is először került ázsiai alkotóhoz, aki ráadásul a gála történelmének második női rendezője, Chloe Zhao a Nomádok földje filmért.
Szintén a várakozásoknak megfelelően, és megérdemelten, vihette haza az est fődíját ez a szabadsággal, útkereséssel és a gyász feldolgozásával foglalkozó meditatív road-trip. Az elmúlt év lezárásához nehezen találhatnánk alkalmasabb filmet.
Ellenben a ceremóniával, ami nem ennél a pontnál záródott le.
Ha már az inkluzivitásról beszélünk, mindenképp érdemes megemlíteni, hogy az est, ahogy egyik nem hivatalos házigazdája, Lil Rey Howrey fogalmazott, miután Glenn Close bemutatott egy fenékrázást a Da Butt című számra, „a valaha volt legfeketébb Oscar”.
Ez már a hely hangulatából is érződött, amiért DJ Questlove, a legendás hip-hop zenekar, a The Roots tagja felelt. De gyakran előkerült a feketékkel szembeni rendőri túlkapások témája is, amivel többek között a legjobb rövidfilm díját bezsebelő Two Distant Strangers is foglalkozott. Sosem ismert el ennyi afroamerikai kultúrával kapcsolatos filmet az akadémia, mint ebben az évben. Közülük Daniel Kaluuya győzelmét mindenképp fontos megemlíteni, aki a néhány éve még terrorcsoportnak bélyegzett polgárjogi mozgalom vezetőjét alakította a Judas and the Black Messiah című filmben.
Egy váratlan filmes csavarral az esemény szervezői úgy döntöttek, hogy utolsóként a Best Picture helyett a legjobb női és férfi főszereplőnek járó díjakat osztják ki. Mint a legtöbben, bizonyára ők is azt várták, hogy a tavaly tragikusan fiatalon elhunyt Chadwick Boseman nevében veheti majd át özvegye a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat, ezzel biztosítva az érzelmes lezárást. Az akadémia tagjai azonban újabb csavart tettek a történetre. Miután Frances McDormand átvette negyedik Oscar-díját a Nomadland főszerepéért, Boseman helyett Anthony Hopkins neve került ki a borítékból, aki sem a helyszínen, sem virtuálisan nem volt jelen. Így az alapvetően kínos ceremónia végül pontosan úgy végződött, mint egy unalmasnak ítélt köszönőbeszéd: nyomtalanul beleveszett az éjszakába.
Még ha az aranykorba görcsösen ragaszkodó Oscar gálák egyre kevésbé is tűnnek relevánsnak, egy jelenséget mindenképp érdemes üdvözölnünk: úgy tűnik, Hollywood elkezdte felismerni a nemzetközi filmgyártás szerepét. Épp ideje volt már a vérfrissítésnek.
Oscar-díjak 2021
A legjobb film
Nomádok földje
A legjobb nemzetközi film
Még egy kört mindenkinek
A legjobb rendező
Chloé Zhao
A legjobb női főszereplő
Frances Mcdormand (Nomádok földje)
A legjobb férfi főszereplő
Antony Hopkins (Az apa)
A legjobb operatőr
Eric Messerschmidt
A legjobb rövidfilm
Two Distant Strangers
A legjobb animációs film
Lelki ismeretek
A legjobb jelmeztervező
Ann Roth
A legjobb férfi mellékszereplő
Daniel Kaluuya
A legjobb női mellékszereplő
Youn Yuh-Jung
A legjobb adaptált forgatókönyv
Cristopher Hampton és Florian Zeller (Az apa)
A legjobb forgatókönyvíró
Emerald Fennell
A legjobb dokumentumfilm
Tanítóm, a polip
A legjobb rövid dokumentumfilm
Colette
A legjobb hang
A metál csendje
A legjobb vizuális effektek
Tenet
A legjobb látvány/díszlet
Mank
A legjobb operatőr
Eric Messerschmidt
A legjobb eredeti filmzene
Lelki ismeretek
A legjobb eredeti betétdal
H.E.R (Lelki ismeretek)
A legjobb smink, maszk és haj
A blues nagyasszonya