Mozart végig alaphang
Sorozat – normál- és elitnézőknek egyaránt látható, hogyan él a világ egyik legjobb zenekara, a New York Philharmonic. Persze vígjátékban, zenében, kalandban, szexben elbeszélve. De Mozart azért végig alaphang.
Két muris dolog is van ebben a sorozatban. Az egyik, hogy az Amazon indította útjára, vagyis ez a könyves és mindenes konszern immár a médiapiacra is betört. Sőt azon belül, annak a legizgalmasabb terrénumára, az elitsorozatok körébe. (Apropó: a cég már reklámozza is e sorozat az előfizetését – Prime Video, pár hónapig kedvezményes előfizetéssel – havi € 2.99-ért -, de ezért a pénzért más filmeket is nézhetsz, ha ez a Mozartos nem tetszik. (És van ingyenes „kóstoló” is…)
A másik muris dolog: a sorozat a New York Filhamonic zenekar életét mutatja be – de azt, ami a színfalak mögött zajlik. Hogy ölik egymást, akik irigyek a másik játékára, hogyan kokszolnak a fiatalok, csajoznak, szexelnek keresztbe-kasul – persze a pódium és a zene: az szent. A film bátran él a crossower-műfajjal: pop, klasszikus zene, alvilági szcéna, verekedés a zenekarban, jazzklubban, utcán, akárhol. Egyszóval minden együtt. Az elitjelleget pedig az adja, hogy végül is Mozartot (és Csajkovszkijt) hallgatsz.
A filmnek két főhőse van. Az egyik egy tehetséges (a világvégét is túlélni képes) oboista lány (Hailey: Lola Kirke), akit az új karmester fedez fel – egyébként néha utcai zenélésből tartja fenn magát, de teli van muzsikával. A másik persze a karmester, a Maestro (Rodrigó: Gael García Bernal), alig harmincéves, új csillag, kócos ötletekkel és kiszorította a már korosabb Maestrót (játssza: Malcolm McDowell, ő sem akárki…). Az oboista lány Lola Kirke) variábilis színész, semmitmondó arca fedi, hogy sokféle helyzetben tudja hozni a csúcsot játékában.
Rodrigo, a fiatal karmester zseniális alakváltó, mindent tud – akrobatikától, varázsláson át, betanításig, a zenekari balhék lecsendesítéséig és – Mozartig. Az egyik legjobb jelenet (tán az 5. epizódban), mikor a Maestro, a könyvtárban – gumikesztyűben – tanulmányoz egy Mozart-kéziratot. Ám az erkélyről a fiatal Mozart – korabeli kosztümben – figyeli, mit csinál, egyszer csak leugrik (tán utalás Milos Forman: Amadeus című filmjének hebrencs Mozart-figurájára) – és a szent kottával vágja pofon az ifjú titánt). Egyébként az új Maestro mexikói, rajongás veszi körül, ő szerzi a támogatást a zenekarnak – fundraising, nálunk: szponzorszerzés), Amerikában külön koreográfiája van, mert sok nullával kell (dollárban) több pénz. Egy szó, mint száz: számos szerepben villant a fiú.
Ezen a ponton köszönt be a durva valóság: az állandó pénzhiány, Roberto – a hatodik epizódban – szervez egy flashmobot – a zenekar egy üres (ám drótkerítéssel lezárt, magántulajdont képező) telken – játssza Csajkovszkij 1812-es Nyitányát (azt népszerű darabot, ami a borogyinói csata emlékére íródott, a csata a napóleoni hadjárat végét jelentette). A lezárt (ám felfeszített) telken csak félig jön össze a flashmob – a lakók egy része ugyan élvezi a zenét, sőt a kerítés előtt is vannak páran, de egy ismeretlen kihívja a rendőrséget, az meg beviszi az egész zenekart, Robertót bilincsben: betörés, magántulajdonsértés stb. itt derül fény arra is, hogy ez a világhírű zenekar mély pénzügyi válságba került. Szóval ez a Roberto, bár excentrikus figura (melyik zseni nem az?). Nem világtól elrugaszkodott őrült, és pláne nem az a sorozat. Bár azt a mexikói dialektust, amit ő produkál, nehezen értem – mint ahogy a koxos csajok zsargonját sem. De sebaj, globalizáció van, és a film viszi a nézőt magával.
Az is e sorozat újítása, hogy egy-egy epizód csak 25 perces, nem fáraszt, de kíváncsivá tesz a következő epizódra. Eddig két évad ment le, összesen kb. 10 epizóddal – ahogy innen a tengeren innen nézem: sikerrel. Most látom viszont, hogy a harmadik évad még kérdéses, ki tudja miért? (Már elérhető a harmadik is – a szerk.)
A filmen a klasszikus zene (mondjuk Mozart, Csajkovszkij, Mahler stb.) igen spórolósan szerepel, nehogy a publikum elpártoljon. A gyönyörű zenéket az epizódok elején, végén, meg átkötő jelenetekben lehet hallani, de akkor szuper fényességben.
A rendezés – csapatmunka, vezetője Paul Weitz (Amerikai Pite), a forgatókönyv írója Roman Coppola (Wes Andersonnal ő csinálta a Holdfény királyságot), mellette azért ott van Jason Schwartzman, és persze a guru: Paul Weitz). A sorozat – 2016-ban – Golden Globe-díjas lett, ugyanígy az „őrült” Maestrót játszó Gael Garcia Bernal is. Egy szó, mint száz: jól sikerült az Amazon indítása. Gondolom, hamarosan lesz magyar szinkronos variáns is – jelenleg csak angolul nézheted. De hidd el, úgy is megéri.