Ki nyeri idén az Oscart?

|

Esélylatolgatás a 2019-es Oscar-gála előtt

Megszakadt a magyarok fantasztikus Oscar-szériája, 2019-ben egy hazai filmet sem jelöltek a legismertebb filmes díjra. Ettől függetlenül izgalmas és kiszámíthatatlan Oscar-gálára készülhetünk vasárnap éjjel, amelynek kimenetelét a korábbiaknál is nehezebb megtippelni.

Alfonso Cuarón: Roma

Oscart nézni különösen érdekfeszítő volt az elmúlt években, hiszen a Saul fiával olyan széria kezdődött, amire legutóbb 30 éve volt példa, amikor ’81-ben Rofusz Ferenc rajzanimációja, A légy, ’82-ben pedig Szabó István Mephistója kapott Oscar-díjat. 2015 óta minden évben díjközelbe került egy magyar film, előbb a Mindenki, majd a Testről és lélekről ismételte meg (majdnem) Nemes-Jeles László bravúrját. Idén a rövidfilmes és az animációs kategóriákban volt esélye magyar filmnek bekerülni a legjobb ötbe, de ez végül se a szellemes Susotázsnak, se a Ruben Brandt, a gyűjtőnek nem sikerült – előbbi talán túl könnyed, utóbbi túl egyéni lehetett az Oscar-szavazók ízlésének.

Az idei Oscar-gála – magyar versenyző híján is – épp azért lesz izgalmas, mert ez a hagyományosan konzervatívnak mondott Oscar-ízlés változóban van. Leginkább annak köszönhetően, hogy a 2014-es gála után, amit az afroamerikai közösség a fekete jelöltek hiányában az #OscarsSoWhite-kampánnyal bojkottált, az Akadémia jelentősen megújította a tagságát. Addig a 60 év feletti fehér öregurak alkották a szavazóbázis nagy részét, 2016 óta viszont több, mint 2000 új taggal bővült az Akadémia, köztük rengeteg nem-amerikai filmessel. A tagság változását jól mutatja, hogy két éve nem a Kaliforniai álom nyerte az Oscart, hanem egy meghitt, melankolikus film egy meleg fekete srác belső vívódásairól (Holdfény), holott előzetesen mindenki a Kaliforniai álom győzelmére voksolt – még azok is, akik becsúsztatták a borítékba a nyertes nevét.

Az idei jelöltek névsorát böngészve feltűnő, hogy beérett az Akadémia nyitása az angolon kívüli nyelvterületek felé, hiszen az Oscar legnagyobb esélyesének a Roma számít a maga 10 jelölésével. Igaz, hogy a Romát az az Alfonso Cuarón rendezte, aki a Gravitációval hatalmasat szóló blockbustert is rendezett már, de a Romának így is számos „hátrányt” kellett leküzdenie: fekete-fehér, több, mint kétórás, spanyol nyelvű családtörténet a ’70-es évek Mexikójából, amit ráadásul az a Netflix forgalmazott, amely az elmúlt években kivívta a filmszakma ellenszenvét. A streamingszolgáltató megkerülhetetlen tényezővé vált a sorozat- után a filmgyártásban is, alkotásait viszont csak elvétve mutatja be mozikban – kivételt akkor tesz, ha, mint a Roma esetében, díjesőt remél.

Az idei legjobb filmdíj akarva-akaratlanul is szimbolikus jelentőségű lesz, hiszen a fogadóirodák a Roma és a Zöld könyv kiélezett meccsére számítanak, ez a két film pedig az Akadémia múltját és jövőjét képviseli. A Zöld könyv egy ízig-vérig konzervatív, de jó humorú tanmese a rasszizmusról, amely 20 éve még díjakkal kitömve sétált volna haza az Oscar-gáláról. A Roma viszont azt jelzi, hogy az Akadémia igyekszik elismeri az Amerikán kívüli filmművészetet is. Ezt a tendenciát nyomatékosítja több más film is: a Hidegháború rendezői (Pawel Pawlikovski) és operatőri (Łukasz Żal) jelölése, a görög különcfilmes Jorgosz Lanthimosz elismerése A kedvenccel (ami szintén 10 jelölést gyűjtött be abszurd, kosztümös és hangsúlyosan női filmként), valamint a dán trollszerelmes Határvidék maszkmesteri nominációja.

Peter Farrelly: Zöld könyv

Az Akadémiának eközben az évek óta csökkenő érdeklődéssel is meg kell küzdenie, amit sokan épp a művészfilmek térnyerésének tulajdonítanak. Az Akadémia ízlése egyre jobban egybevág az A-kategóriás filmfesztiválok zsűrijének ízlésével, és előszeretettel jutalmazzák azokat a filmeket, amik Cannes-ban, Velencében, Torontóban már fontos díjakat kaptak. A nézőket viszont nem igazán hozza lázba, hogy ezen filmek közül, mondjuk, a Szólíts a neveden vagy a Három óriásplakát… viszi-e haza az Oscart. A tavalyi műsor nézettségi mélypontja után idén próbálta megreformálni a műsort az Akadémia, de egyelőre nem járt sikerrel, mert kapkodni kezdett. Először a populáris film kategóriájával akarták visszacsalogatni a nézőket (és kívül tartani a presztízsfilmek köréből a szuperhősfilmeket), majd a műsoridő megnyirbálásával kísérleteztek, de a különböző szakszervezetek bojkottálták az ötletet, hogy a reklámszünetekben adjanak át néhány díjat és ne adják elő élőben az összes Oscar-jelölt dalt.

A populáris film kategóriát a szakmai felhördülés után elvetették (a Kaliforniai álom vagy a Mad Max: A harag útja talán nem volt populáris?), a legjobb filmjelöltek listája mégis olyan, mintha bevezették volna azt. A fesztiválkedvenc szerzői filmek (Roma, A kedvenc) és a rasszizmust meg a politikát kifigurázó szatírák (Csuklyások, Alelnök, Zöld könyv) mellett a tavalyi év legnézettebb filmjei közül három is begyűjtött egy jelölést: a Csillag születik, a Bohém rapszódia és a Fekete párduc. Amik közül a Fekete párducé történelmi jelentőségű, hiszen első szuperhősfilmként került a legjobb filmek ligájába – a fekete szuperhősöket reptető, de amúgy minden más szempontból átlagos Marvel-film jelölése alighanem az #OscarsSoWhite egyik jelentős utózöngéje. És persze elismerése annak, hogy megkerülhetetlen tényezővé váltak a szuperhősfilmek, amik Hollywood keresetének jelentős százalékát adják. Ezen a téren viszont még sok elmaradása van az Akadémiának, hiszen a horror- és az akciófilmek legalább annyira megérdemelnék, hogy akár a bevételük, akár a kritikai elismertségük okán ott legyenek a legjobb filmek között – a nagy hiányzókat egyértelműen az Örökség, a Suspiria és a Mission: Impossible – Utóhatás jelenti.

A #metoo után már a filmesek múltja is befolyásolja a díjesélyeket, az idei gála így azért is vízválasztó lesz, mert kiderül belőle, a szavazók mennyire tudják függetleníteni a jelöltektől az alkotók botrányait. A Bohém rapszódia rendezőjét, Bryan Singert pedofíliával vádolták, a Zöld könyv forgatókönyvíróját muszlimellenes tweetje miatt vették elő, műsorvezetője pedig azért nem lesz a 2019-es adásnak, mert Kevin Hart nem volt hajlandó bocsánatot kérni régi, homofób viccei miatt. Az idei Oscaron az átalakulófélben lévő Akadémia tehát több fontos kérdésben is leteszi a voksát, úgyhogy egy kicsit részletesebben is végigvesszük, kik a nagyobb kategóriák esélyesei.

Legjobb film: Roma (vagy Zöld könyv)

Szeptemberben még a Csillag születik volt az Oscar éllovasa, amiről torontói premierje után azt is elképzelhetőnek tartották, hogy az öt legfontosabb díj közül mindet hazaviheti a gáláról. A filmet forgalmazó Warner Bros. azonban elaludt a kampányszezonban, így erre ma már nem sok esély van. A Roma győzelme valószínűsíthető, ha a szavazók le tudják választani a Netflix iránti ellenszenvüket a filmről, de a 10 jelölés arra utal, hogy ez már sikerült nekik. A Zöld könyv viszont a Golden Globe-ot és a producerek szakszervezetének díját is bezsebelte, kedves és vicces tanmeséje a kockázatmentes választásnak bizonyulhat sok szavazó szemében. Nevető harmadikként még a Fekete párducnak van esélye: a Marvel-film díjazása a fekete filmek és a szuperhősfilmek legitimációját egyaránt jelentené.

Legjobb rendező: Alfonso Cuarón (vagy Spike Lee)

Az Akadémia szereti a nagy technikai kihívást jelző rendezéseket díjazni, a fekete-fehér, 70 mm-es filmre forgatott Roma pedig tökéletesen megfelel ennek a kritériumnak. Cuarón a rendezők szakszervezetének a díját is begyűjtötte már, azonban Spike Lee mellett szól az Oscar legnagyobb ütőkártya, mégpedig az, ha valakinek már itt az ideje elnyernie a díjat. Az afroamerikai film úttörője még csak jelölést sem kapott soha rendezőként, így ezt a komoly hiányosságot lehet, hogy épp a nagy visszatérést elhozó Csuklyásokkal akarja pótolni az Akadémia.

Legjobb férfi főszereplő: Rami Malek (Bohém rapszódia)

Bohém rapszódia – Rami Malek

Itt nincs kérdés, mert az Akadémia az imitációt szereti, amikor a színész átalakul egy Másik Híres Emberré, és a legutolsó orrszőr-rezdülésig újrateremti a személyiségét. A közönséget lenyűgözte, a kritikusokat viszont megosztotta a Bohém rapszódia, de egyvalamiben mindenki egyetértett: Rami Malek tökéletesen hozza Freddie Mercury-t. Malek a Golden Globe-ot már megnyerte, és az Oscart is meg fogja.

Legjobb női főszereplő: Glenn Close (A férfi mögött) vagy Olivia Colman (A kedvenc)

A kedvenc – Rachel Weisz és Olivia Colman

Különösen a színészek esélyeit javítja, ha már számtalanszor jelölték, de még egyszer sem díjazták őket, mert idővel úgyis megkapják az életmű-Oscarnak is beillő elismerést. Így járt Leonardo DiCaprio A visszatérővel, Gary Oldman A legsötétebb órával, és így fog Glenn Close is A férfi mögött című filmjével, ami nem élete legnagyobb alakítása, de hetedszer már nem fogják üres kézzel hazaküldeni az átadóról. Pedig ha lenne igazság a filmszakmában, Olivia Colman nyerné a kategóriát Anna királynőként nyújtott, lenyűgözően sokszínű alakításáért, amelyben durcás kisgyerekből akarnok szeretővé és tragikus anyává is a pillanat törtrésze alatt lényegült át. Sokáig esélyesnek tartották Lady Gagát is a Csillag születik-ért (az énekesnő tehetséges színész, korábban az Amerikai Horror Story c. sorozatért Golden Globe-ot nyert), és az is elképzelhető, hogy ha tarol a Roma, akkor az elsőfilmes Yalitza Aparicio lopja el a díjat az idei Oscar egyik legkiélezettebb kategóriájában.

Legjobb férfi mellékszereplő: Mahershala Ali (Zöld könyv) vagy Richard E. Grant (Megbocsátasz valaha?)

Az Oscarnál sosem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a filmszakma szavaz a saját teljesítményéről, és igenis számít, ki a respektált filmes. Mahershala Aliba senki se tud belekötni: kiugró tehetségű, okosan nyilatkozó, közkedvelt színész, aki a Zöld könyv sznob zongoristáját is emlékezetesen alakítja. Aki mégsem akarná három éven belül másodjára is neki utalni a legjobb férfi mellékszereplő díját (2016-ban a Holdfénnyel nyert), az Richard E. Grantra fog szavazni a külföldi fogadóirodák szerint, aki a Megbocsátasz valaha? című életrajzi vígjátékban ad – állítólag – zseniálisan egy alkoholistát. Az elismerés akár Sam Elliott zsebébe is vándorolhat, aki a Csillag születik alkesz főhősének bátyjaként és feltűnően Oscar-hiányos öreg színészzseniként várja a díjazást.

Legjobb női mellékszereplő: Regina King (If Beale Street Could Talk) vagy bárki más

A másik kiszámíthatatlan kategória. A „ki nem nyert még Oscart?” versenynek itt Amy Adams a befutója, akit hatodszor terjesztettek fel a díjra, de mindenki egyetért abban, hogy nyernie nem most, hanem az Érkezéssel kellett volna. Az egyértelmű esélyes a fekete film veteránja, Regina King, aki a Holdfény-rendező Barry Jenkins új filmjében, a főbb kategóriákban érthetetlenül mellőzött If Beale Street Could Talkban játszott nagyot. De ott van a két, hatalomért viaskodó udvarhölgy A kedvencből, akiket piszok szórakoztatóan formál meg Emma Stone és Rachel Weisz – és persze a Roma titkos favoritja, Marina de Tavira is nyerhet. Azaz bármi előfordulhat.

Legjobb adaptált forgatókönyv: Csuklyások (vagy Csillag születik)

Valószínűleg vigaszdíj lesz ez az idén, ha Spike Lee nem nyeri meg a legjobb rendező díját, vagy ha a Csillag születik nem nyer semmit a legjobb dal kategóriáján kívül. Meglepetés volt már az is, hogy a Coen testvérek Netflix-filmjét, a méltatlanul kis port kavart The Ballad of Buster Scruggsot észrevették ebben a kategóriában, de Jenkins drámája, az If Beale Street Could Talk is az esélytelenek nyugalmával várhatja az átadót.

Legjobb eredeti forgatókönyv: A kedvenc (vagy Zöld könyv, vagy Roma, vagy A hitehagyott)

Újabb nyitott könyv. A 10 jelölést begyűjtő, de abból valószínűleg csak pár technikai kategóriát behúzó A kedvencnek ez lehet az egyetlen nagyobb díja, már csak azért is, mert a filmnek Jorgosz Lanthimosz rendezése mellett a szellemes forgatókönyv az egyik nagy erénye. Ugyanez igaz a Zöld könyvre is, így Peter Farrelly vígjátékát sem érdemes leírni. A Roma egy nagy tarolás esetén ezt a díjat is behúzhatja, ám az is lehet, hogy az amerikai forgatókönyvírás egyik mesterét, a Taxisofőrt és a Dühöngő bikát is jegyző Paul Schradert díjazzák, aki – egészen elképesztő, de – élete első Oscar-jelölését kapta A hitehagyott című istenkereső thrillerjéért.

Legjobb animáció: Pókember: Irány a Pókverzum! (vagy A hihetetlen család 2)

Ebben a kategóriában egyszerű a matek: ha van Disney- vagy Pixar-film a jelöltek között, az viszi haza a díjat. Idén ez A hihetetlen család 2 című szuperhősös mese lenne, aminek már az első része is Oscar-díjat nyert, a folytatás pedig minden idők legsikeresebb Pixar-animációja lett, miután 1,2 milliárd dollárral gazdagította a rajzfilmstúdió bankszámláját. Esélyesként mégis az új Pókember-mesét emlegetik, amiért felfrissítette a fősodorbeli animációk stílusát és átszínezte azt a képregények esztétikájával, a fekete Pókember felléptetésével pedig a korszellemet is jobban elkapta. De ne feledkezzünk meg Wes Andersonról sem, aki Japán- és kutyaimádó bábfilmjével, a Kutyák szigetével kimozdult a bézs gyerekszobájából, és meglepően politikus filmjében felszólalt a gyűlöletkeltés ellen.

Legjobb idegen nyelvű film: Hidegháború (vagy Roma)

A Roma több rekordot is megdönthet, ha a nem angol nyelvű filmek közül elsőként elnyeri a legjobb film díját, és emellé még a legjobb idegen nyelvű filmét is megkapja. Korábban nem volt példa rá, hogy egy film mindkét kategóriát megnyerje, bár Roberto Benigni holokauszt-vígjátéka, Az élet szép közel jutott a bravúrhoz. Fogadni mégis a Hidegháborúra érdemes, mert Pawel Pawlikowski könnyfacsaró szerelmesfilmjének ez az egyetlen komolyabb esélye díjat nyerni. Pawlikowski nevét és stílusát ráadásul már ismerik a szavazók, hiszen 2014-ben a szintén fekete-fehér és szintén a hidegháború alatt játszódó Ida kapta a legjobb idegen nyelvű filmnek járó szobrocskát.

Legjobb operatőr: Alfonso Cuarón

Az idei az az év, amikor mennybe mehet a fekete-fehér fényképezés, hiszen a Hidegháború gyönyörű (digitális) szürkéi és a Roma kápráztató (analóg) feketéi és fehérei a legnagyobb favoritok, bár a halszemoptikával vett, gömbölyűre torzított A kedvenc is az Akadémia kedvencei közé tartozhat. Az operatőri díjat mégis Cuarón fogja kapni, mivel rendezőként a saját kezébe vette a kamerát, ami ha nem is példa nélküli – tavaly Paul Thomas Anderson a Fantomszálban, nálunk pedig Sára Sándor szinte minden filmjében megtette ezt –, az Akadémia mégis honorálni fogja ezt a heroikus vállalást.

Legjobb eredeti dal: Shallow (Csillag születik)

Ez az a kategória, ahol mást nem is volt érdemes jelölni, hiszen Lady Gaga és Bradley Cooper duettje annyira kimagaslik a mezőnyből, és olyan tökéletesen összefoglalja a Csillag születik alkeszmelodrámáját, hogy akár a túlértékelt film megnézését is ki lehet bekkelni azzal, ha felpakoljuk a Shallow-t végtelenítve a Spotify-playlistünkre.

CÍMKÉK: