Hangjegyekbe zárt életút

|

Kezedben a sorsod

Olyan jólelkű alkotás ez, amiből nem sok akad manapság, és amit megannyi hibája és hiányossága ellenére, még ha akarnánk sem tudnánk utálni.

B. É. Régen volt már ilyen kedves és ártalmatlan filmhez szerencsénk. A Cirko-Gejzír vetítésén a Kezedben a sorsod című francia alkotást nézhettük meg. A filmet mindketten teljesen imádtuk. Lehet, hogy csak az ünnepek cukormáza mászott rá a lelkünkre, ami egybeolvadt a film előtti koccintás pár csepp pezsgőjével. Vagy csak öregszünk és hamarabb elérzékenyülünk a meghitt pillanatokban. Nem tudom. De mindketten olyan szeretetmámorban jöttünk ki az Aria Hotelből, hogy nem tudtuk eldönteni, melyikünk írjon erről a lélekmelengető, egyszerűségében is nagyszerű filmről.  Így aztán arra jutottunk, hogy vessük papírra közösen, miért kötelező ez a film.

H. D. Nehezemre esik kritikát megfogalmazni róla, pedig a Kezedben a sorsod nem egy olyan film, amit nehéz lenne szétcincálni. Az úgynevezett „underdog story” az amerikai filmgyártás egyik kedvenc történettípusa, és aki valaha látott hollywoodi filmet, valószínűleg számtalanszor találkozott már vele.

Egy hátrányos közegből érkező, tehetséges karakter nagyot mer  álmodni, majd egy mentor felkarolja, és elindul egy rendkívül rögös utazáson a szinte elérhetetlennek tűnő, körvonalazatlan siker felé. Útját minden oldalról nehézségek, konfliktusok és folyamatos érzelmi nyomás szegélyezi, a történet végére azonban legyőzve az elé gördített akadályokat és meghozva a szükséges áldozatokat, eléri célját és felnő a feladathoz.

B. É. Olyan ez, mint amikor a legkisebb királyfi sok szenvedés árán, titkos segítőinek köszönhetően kiállja az összes próbát és megkapja a fele királyságot, meg persze a királylány szerelmét is. Így magánélete és egzisztenciája egyazon pillanatban örökre elrendeződik.

H. D. Ez a struktúra tökéletesen rászabható bármilyen szubzsánerre, amelyben a teljesítmény játszik központi szerepet. A sport és az előadóművészetek tökéletes példái ennek. A Rockytól a Star Warsig megannyi változatban láttuk már ezt a történetet elmesélve, és amíg némely alkotás mindössze kiindulópontként használja a formát és nagyban módosítja annak dramaturgiai rendszerét a cselekményen túlmutató cél érdekében, mint Damien Chazelle Whiplash című filmje, mások nem akarnak többek lenni egy könnyed coming of age-filmnél.

A Kezedben a sorsod büszkén tartozik az utóbbi kategóriához és bár a klasszikus underdog story iskolapéldája, furcsamód mégsem hollywoodi gyártmány. Valószínűleg éppen ez, a film európai, pontosabban francia bája teszi olyan szerethetővé és könnyen azonosulhatóvá.

B. É. A felnövéstörténetek közül azért is lóg ki sorból, mert a szülő-gyerek kapcsolat szinte egyáltalán nincs ábrázolva. Sokkal inkább a fiú személyes harcait, érzelmi vívódásait, önmaga elfogadását, és  első nagy szerelmét mutatja be. A sokáig tartó folyamatos ellenállás után, egyik pillanatról a másikra mégis megtörik a jég (aminek elolvasztásában természetesen egy lány is szerepet játszik) és főszereplőnk minden erejével ismét, gyermekkori álma megvalósításáért fáradozik. A hangverseny előtti megfutamodáskor ugyan teljes biztonsággal tudjuk, hogy minden jóra fordul, de azért szétizguljuk magunkat, és szurkolunk a srácnak, hogy időben visszaérjen és minden hallgatót lenyűgözve mutassa meg, hogy ő a legjobb a legjobbak között. Szinte pontosan így is történik minden, hiszen az utolsó utáni pillanatban megérkezik és zongorajátékával mindenkit elkápráztat, akik közül természetesen szerelme a legfontosabb.

H. D. A végtelenül egyszerű cselekményt karakterei és azok belső konfliktusai viszik el a hátukon. Ludovic Bernard rendező munkája pedig ebben a legkiemelkedőbb, főleg a  lelki vajúdások és érzelmi mechanizmusok megjelenítésében. Matthieu (Jules Benchetrit), a film tehetséges, de keményfejű zongoristát megformáló főszereplője és a Lambert Wilson, valamint Kristin Scott Thomas által zseniálisan alakított két mentor figurának mind megvan a saját keresztje és harcai, amivel a cselekmény során kénytelenek szembenézni. Ezek a csendes, háttérben megbúvó személyes drámák adnak mélységet a film karaktereinek, így hozva őket érzelmileg közel hozzánk, nézőkhöz. Nekünk pedig nem marad más választásunk, mint engedve a film könnyed bájának, menni a rendkívül kiszámítható és végtelenül egyszerű történettel, szorítva a szereplőknek, annak ellenére, hogy az ötödik perctől már tisztán látjuk magunk előtt a teljes cselekmény lefolyását.

Ezt hívhatjuk olcsó trükknek az alkotók részéről, vagy egy könnyű limonádénak, mi azonban inkább úgy  gondolunk rá, mint egy valódi, régi vágású feel good filmre.

B. É. Nem kell sem többnek, sem kevesebbnek lennie, egyszerűen szerethető, könnyed és megható. Megmutatja azt is, hogy az igaz barátság átível minden zenei stíluson, hiszen a gettóban rappet hallgató feka srácok is legalább olyan nagy örömmel, és büszkeséggel hallgatják kis zongoristánk versenydarabját, mint a mentorai.

H. D. Olyan jólelkű alkotás ez, amiből nem sok akad manapság, és amit megannyi hibája és hiányossága ellenére, még ha akarnánk sem tudnánk utálni.

A kezedben a sorsod a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: