Kellemes hidegzuhany

|

Így vagy tökéletes

Nemrég érkezett a mozikba Varsics Péter első rendezése, az Így vagy tökéletes. A forgatókönyvet Csurgó Csaba írta, ami a Megdönteni Hajnal Tímeát ismeretében nem túl biztató információ, ám a mostani produktum láttán üdítően nagyot csalódunk.

A történet szerint a marketingiparban dolgozó Somos András (Fekete Ernő) a szépirodalom felé kacsintgat, már meg is jelent első, gyomorbajos „nyomorkönyve”, amely sem a közönség, sem a kritikusok tetszését nem nyeri el. András a meg-nem-értett író pózában búsong, lenézi az Oravecz Nóra-teljesítményű, népszerű Tordai Katát (Béres Márta), de idővel rájön, az Instagram-szerzővel folytatott viszony a sikerlisták élére helyezi őt és olvashatatlan művét.

Fekete Ernő és Béres Márta

Varsics Péter romkomja nem követi el a magyar közönségfilmek alapvető hibáját, a szolgai Amerika-utánzást, igyekszik autentikusan, mégsem tolakodóan megmaradni Budapest határain belül. A hazug romantika nem a film miliőjét vagy a várost határozza meg, hanem a két főszereplő viszonyát. Az ügyes rendezés és pontos színészválasztás eredményeként Kata és András látszatszerelme nem válik kiszámíthatóvá, didaktikussá, mert hiányzik belőle a romantikus komédiák kötelező érzelgőssége. Nagy fricska, hiszen az Így vagy tökéletes paneljeiben, szerkezetét tekintve beilleszthető a romkomok sorába, még Balázs Ádám szándékoltan bugyuta zenéje vagy az idill hamiskás képei sem hiányoznak, azonban a főszereplők minden szerelmes pillanatát földhözragadt szarkazmus, olykor egy elegáns trágárság követi. Százkét percen keresztül ér minket a kellemes hidegzuhany.

Százkét perc kellemes hidegzuhany

A kötelező komikumelemek megfelelő arányérzékkel végzett lecsupaszítása nyomán nem érzünk egyetlen jelenetet sem kitettnek: lehet természetellenes, de sosem igaztalan. A romantikus komédia képi- és hanghatásai közt megjelenik a reklámipar világa, a panelkörnyezet, Kata sikerkönyvének (címe: „Így vagy tökéletes”) fájóan ostoba törzsközönsége, és a János Kórház rettegett folyosói. A filmben remek esszenciát alkot a felszínes szlogenvilág és a magyar egészségügyi rendszer komor valósága, a rendező pedig könnyed fekete humorral kezel mindent. Egy másik síkon, az andalító képi világ ellenpontjaként, a történettől szinte függetlenül megjelennek András regényének önpusztító drogosai (Patkós Márton és Nagy Katica) olyan sötét környezetben, mintha egy horror-videójátékban járnánk (operatőr: Nagy András).

Béres Mártára érdemes ismét odafigyelni, a vajdasági színésznő a deszkán és a vásznon egyaránt kuriózum; hatalmas kék szeme, érdekes arca, de igazán természetes jelenléte, frivol humora átütő; megspékelve a lekezelő, unott figurát játszó Fekete Ernővel eszméletlen duót alkotnak. Kettősük pikantériája, hogy voltaképp Kata és András is reklámszlogenek, kétfilléres üzenetek művészei, és úgy tűnik, egyikük sem hisz igazán tevékenységében.

Lengyel Tamás

A virtuóz páros mellett föltűnik Lengyel Tamás, aki a Katát kiaknázó Szabolcs szerepében macsózik, Trokán Nóra pedig a cicababa reklámangyal Csilla szerepét kapta. Dér Zsolt játssza András asszisztensét, Dávidot, fürdik a mindig ugrásra kész marketingmajom szerepében. A stáblista további nagy neveinek, Thuróczy Szabolcsnak és Hegedűs D. Gézának csak rövidke jelenet jut, mégis mindkettőjük alakítása emlékezetes; Thuróczy a faék egyszerűségű üzletember, Hegedűs D. pedig az epés kritikus megformálójaként. Pengeélen táncol Hais Dorottya játéka, örvendetes, hogy nem egy idealizált vagy egy tucattinédzsert választottak András lányának szerepére; Hais beszéde hétköznapi, nem “színészies”, helyenként azonban kidolgozatlan a karaktere. Egyedül nála csíphetünk el sablonos megoldásokat.

Trokán Nóra

Az Így vagy tökéletes a látszatkapcsolatok és a mihaszna életbölcsesség-könyvipar témáját illetően nem megy túl mélyre, nem fogalmaz meg komoly kritikát, de az első képkockától a stáblistáig sziporkázó humora, váratlan viccei kárpótolnak mindezért.

Az Így vagy tökéletes a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: