Herendi Gábor: Futni mentem
A november 21-én bemutatott filmet pozitívan fogadta a nagyközönség. A nívós színészi gárda és az elismert rendező egy egyszerre sablonos és szórakoztató romantikus vígjátékban mutatja be a kialakult női és férfi szerepeket, valamint igyekszik újragondolni azokat.
A Futni mentem függetlenfilmként a valaha volt legsikeresebb cseh mozifilm magyar feldolgozásaként készült a Vertigo Média gyártásában. Herendi Gábor, a Valami Amerika trilógia, a Toxikoma és a Kincsem rendezőjének legújabb filmje, a Futni mentem felvázolja a köztudatban kialakult jelenlegi női és férfi szerepeket, hogy egy könnyed hangvételű romantikus komédia keretein belül megkísérelje feloldani azokat.
A film során egy család négy női tagjának életét és vállalt szerepköreit ismerhetjük meg, hogy aztán a közös maratonfutásnak köszönhetően ezekből kilépjenek. Vera, az anya (Udvaros Dorottya) férje (Csuja Imre) elvesztése után elhatározza, hogy kettejük bakancslistájának utolsó tételét, a maratonfutást három lányával együtt teljesíti – a halott férj hamvaival a hátán. Ehhez egy személyi edző, Máté (Ember Márk) segítségét kéri és a felkészüléssel kezdetét veszi az addig stabilan stagnáló életutak változása.
A legidősebb nővér, Dorina (Tenki Réka) ügyvédi irodánál dolgozik, hogy cégtárs lehessen, ami mellett nem marad ideje magánéletére; a középső, Kata (Lovas Rozi) mesekönyvíróként neveli két fiát az apjukkal, Ákossal (Bányai Kelemen Barna) és várja, hogy a férfi végre megkérje; a legfiatalabb testvér, Emma (Trill Beatrix) huszonhat évesen tengődik kezdőként egy cégnél, miközben házas főnökével (Schmied Zoltán) folytat viszonyt. Így rajzolódnak ki az általános női szerepek: az anya, a karrierista, a modern háztartásbeli és a szerető.
A film bizakodó látásmódja a női karakterek kezébe adja a döntést: válasszák önmagukat, mondjanak fel, szakítsanak, engedjék el magukat, adjanak hangot a vágyaiknak. Amennyiben ezt megteszik, az öntudatos döntéseik hatására változás indul be az életükben, ami az egyébként stagnáló férfikaraktereket is fejlődésre készteti. Így a negatív férfi szereplők kikerülnek a képből, azok pedig, akik korábban a szürkezónába tartoztak, megjavulnak.
A maratonfutásra való felkészülés során Dorina megismerkedik Tamással (Csányi Sándor) és lányával, Pannival, akiknek hatására végül felmond kíméletlen főnökénél, Péternél (Gálffi László) és ráeszmél, talán mégis szeretne családot. Kata hangot ad vágyának: szeretne férjhez menni, végül miután a legrosszabbat feltételezi Ákosról, a férfi mégis megkéri. Emma kilép a főnökével való mérgező kapcsolatából, és az egész élete felborul, amiben valódi támasza most először egy fiatal férfi, az edzőjük, Máté lesz. A legfiatalabb lány tanulsága mégis, hogy a párkapcsolat helyett önmagát válassza. Végül édesanyjuk, Vera is kilép elhunyt férje árnyékából, saját bakancslistát ír céljairól és egy újfajta románc is felüti a fejét az orvosával (Trokán Péter).
A megszokott archetípusok és sztereotípiák mozgatják a filmbeli emberi kapcsolatokat – ez a mechanizmus kétélű, mivel azonban a Futni mentem megmarad ezeknek a sztereotípiáknak a kifigurázásánál és sokszor szívmelengető átfordításánál, így egy szórakoztató produkcióként egyszerre szólít meg több korosztályt és igyekszik feloldani egy transzgenerációs traumát. Ezek a klisék attól válnak működőképessé, hogy erős valóságalappal bírnak, mégis annyira a felszínen maradnak, hogy az árnyoldaluk háttérbe szorul, és végül megszűnik a konfliktusok feloldásakor.
Előfordul néhány kisebb logikai buktató, mint Dorina futása Panni kétségbeesett hívása után, amikor gond nélkül hívhatott volna egy taxit, de ezek elnézhetőek a drámai fokozás és a futás mindenkit összekötő szimbólumának tekintetében.
A történet folyamán a közepesebb és a jól időzített poénok igyekeznek a fekete humorra hajazva fenntartani a könnyed hangulatot a valóságérzettel párhuzamosan. A film talán legabszurdabban komikus pillanata a hamvak ellopása a parkban, ami végül hozzájárul Vera függetlenedéséhez is.
A Futni mentem erőssége, hogy jól határolja be, mire hivatott és azt véghez is viszi. Egy olyan szórakoztató film, amely felzárkózik a 2010-es évek nyugati romantikus vígjátékainak színvonalához, mégis megtartja sajátos jellegét. Nem egy amerikai vígjáték pontos mása került a filmvászonra, hanem olyan alkotás, ami az itthoni közönséghez szól. Gyakran alkalmazza a magyar mindennapokat, motívumokat képez belőlük, így képes a cselekményen túl is bevonni a nézőt az egyszerű azonosuláson keresztül egy emlék, egy helyszín, egy családi minta kapcsán, vagy akár egy tál csirkepaprikás, rakott krumpli, vagy a nagypapa bútoraival berendezett Airbnb által.
A film két megközelítési lehetőséget kínál, mivel a romantikus komédiát vegyíti a generációkon átívelő traumák és szerepek fejtegetésével. Egyrészről a felvonultatott karaktertípusok és a bebetonozottnak látszó szerepkörök mentén nézhető a pszichológiai, vagy szociológiai irányból, azonban ehhez az értelmezéshez hiányzik belőle az a mélység, amit az ilyen tematikájú művektől megszokhattunk. Másrészről egy szimpla romantikus vígjátéknál többre vállalkozik a Futni mentem. Ennek a két szempontnak az ötvözésének eredményeképp, nem megy túl mélyre sem a sztereotípiák kapcsán, sem a karakterépítés terén. A szereplők és problémáik megmaradnak a felszínen, alakjaik olyannyira sematikusak, hogy egy igen széles réteget érintenek. Ezt a felületességet a műfaj támasztja alá, amely a komikummal, a romantikával és a pozitív végkifejlettel szeretne egy ideális alternatívát kínálni. Az aktuális nehézségeket, igazságtalanságokat, vagy a két-három évvel ezelőtti híreket több esetben is csak felülről súrolja, ezek nem kerülnek bővebb kifejtésre, azonban nem is igénylik, hiszen a köztudatban nagyon is jelen vannak. Ez az egyensúly a komoly témák meglebegtetése és a műfaj biztosította szórakoztató jelleg között néha kevésbé, legtöbbször mégis sikeresen megtartja a filmet.
Rendezte: Herendi Gábor. Írta: Divinyi Réka, Miklya Anna. Szereplők: Udvaros Dorottya, Lovas Rozi, Tenki Réka, Trill Beatrix, Bányai Kelemen Barna, Csányi Sándor, Ember Márk, Csuja Imre, Schmied Zoltán, Gálffi László, Hevér Gábor, Trokán Péter, Góg Anikó. Fényképezte: Szatmári Péter. Vágó: Király István, Csillag Mano. Zeneszerző: Hrutka Róbert. Producer: Kárpáti György, Berta Balázs