Claudine nadrágban

|

Colette

A francia írónő életéről szóló film úgy szeretne feminista manifesztummá válni, hogy közben feláldozza annak oltárán Colette múltjának igazán érdekes részleteit.

Colette nevével először egy Audrey Hepburn életéről szóló könyvben találkoztam, ugyanis a Giginek köszönhetően fedezték fel a 20. század egyik legnagyobb színésznőjét. De nem az egyetlen, amit az írónőről szóló filmből teljesen kihagytak.

Wash Westmoreland új alkotásában Sidonie-Gabrielle Colette-et (Keira Knightley), a híres francia írónőt, 20 évesen ismerjük meg, amikor hozzámegy a nála 14 évvel idősebb Henry Gauthier-Villars-hoz (Dominic West). Férje Willy művésznéven jelentette meg a saját szellemíró-csapata segítségével készített könyveit. Willy kérésére Colette is csatlakozik a szellemírók közé és megírja a saját fiatalkorán alapuló Claudine az iskolában című művét. A könyv sikerének záloga, Claudine márkanévvé vált, majd az első regényt további részek követték.

Colette személyében már az első filmkockákon is egy rebellis nőt ismerünk meg, lázadása csúcspontját azonban a Claudine-regények sikere jelenti, amikor elhatározza, hogy végre kilép narcisztikus férje és az anonimitás árnyékából. Azonban a leleplezés az eladásokat is jelentősen csökkentette volna, így az írónő szexuális téren éli ki bosszúszomját. A Colette azonban a hasonló tematikájú kosztümös filmekkel ellentétben nem csupán a szex és a hírnév kérdéskörével, hanem a karakterek döntéseit leginkább befolyásoló tényezővel, a pénzzel is foglalkozik.

Colette metamorfózisának történetében minden benne van, amit tőle elvárhatunk: szemet gyönyörködtető jelmezek között, a 20. század elejére jellemző gyertyafényes buja és gazdag miliőben válik a hosszú hajú bájos vidéki lányból Claudine-féle frizurát és nadrágot viselő világi nővé. Mivel tehetsége miatt férje teljesen birtokolja, olykor be is zárja, szabadságát – férjéhez hasonlóan – mások ágyában éli meg: így találkozik a férfiruhát hordó Missyvel, akivel valójában is nyíltan vállalta leszbikus kapcsolatát. Az írónő nemcsak a divat és az irodalom, hanem a szexualitás terén is forradalmat hirdetett: nyitott házassága mellett a film tökéletesen bemutatja többek között azt a közfelháborodás tárgyává váló valós eseményt, amikor a férfinek öltözött Missyvel nyilvánosan csókolózik egyik előadásuk során.

Habár a Colette-ről messziről lerí, hogy feminista manifesztumnak szánták, a kígyó saját farkába harap azáltal, hogy az alkotók többször is megrágják és a néző szájába tömködik az egyébként fontos üzenetet. Pedig az írónő tusája a tradicionális nemi szerepekkel még nem tenné túl hangsúlyossá, ezáltal értékét vesztetté a kérdéskört, de a feminizmus szócsöveként szolgáló Missy és az autonómiájáért harcoló Colette elegye már megüli a gyakorlottabb publikum gyomrát is. A férfi-női egyenjogúság melletti állásfoglalás jobban érvényesülhetett volna egy olyan műben, ami nem akkor ér véget, amikor főhősnője végre elnyeri emancipációját. Azonban csak addig követhetjük nyomon Colette életét, amíg a férje is a képben van, holott nem csupán a film válna, de az írónő karrierje is első válását követően fordult igazán izgalmassá.

Colette szerepe Keira Knightley jutalomjátéka, élete alakítását nyújtja a részben Budapesten forgatott alkotásban. Egyszerre ragyogó, határozott, büszke nő, és elkeseredett, nyugtalan feleség.  A színésznő és West között erős a kémia és a harmónia is, amelynek köszönhetően finoman érzékeltetik, hogy házasságukban sosem volt vegytiszta áldozat és zsarnok szerep. A film egyik legnagyobb érdeme maga Knightley, az ő tehetségének köszönhetően nem válik hatásvadásszá az egyik botrányosabb jelenet és a nagymonológ sem.

A Colette tehát semmi nóvumot nem nyújt a kosztümös filmek terén, a végletekig erőltetett feminista tanja pedig egyenesen a vesztét okozza. Habár a mű egy ígéretes lázadás elbeszéléseként indul, fokozatosan egy kifinomult történetté szelídül, aminek pont akkor szakad vége, amikor igazán elkezdődik. Westmoreland pedig emiatt kihagyja Colette későbbi jelentős műveit, még több szeretővel, és olyan polgárpukkasztó kapcsolattal együtt, mint amilyet tizenéves mostohafiával folytatott. Mintha a Wall Street farkasa óta félne a filmvilág igazán bátor alkotásokat készíteni: Freddie Mercury után Sidonie-Gabrielle Colette életének is csupán vérszegény verziója került vászonra.

A Colette a Magyar Filmadatbázison

CÍMKÉK: