Cica-jaj, avagy kandúrmuri

|

Cicaverzum

Ez a film mindenkinek szól, aki érezte már magát olyan elveszettnek és zavarodottnak, hogy az sem tűnt volna számára képtelenségnek, ha egy fekete cicamica leszólítja, miközben átballag előtte az úton.

Szeleczki Rozália első mozifilmje, a Cicaverzum újabb színnel egészíti ki a skálát a magyar filmek palettáján. Fiatal alkotóként friss energiával, lendülettel mesél az abszurd romantikus vígjáték műfaján keresztül, megidéz egy mókás-bohókás, mágikus realizmussal áthatott világot. Korábban készített kisfilmjeit (Rozgonyiné, Mióta velem jár) összeköti, hogy történeteihez olyan formát próbál keresni, amely képes elemelkedni a valóságtól, ehhez elengedhetetlen eszköze a humor.

Na de oké, hogy a szerelem bolonddá tesz, csakhogy ennyire?

A film hangulatát már az első szekvenciák megalapozzák: főszereplőnk, Fáni (Törőcsik Franciska) a temetőben légies könnyedséggel andalog (életét gyökeresen meghatározó halott hozzátartozójához, az apjához), míg a sírtáblák feliratain a stáblista főbb tagjai olvashatók. Az abszurd, fekete humor párosul a tündérmesék bájos, ábrándos világával.

Törőcsik Franciska, Polgár Csaba és Csobot Adél

Nyomban szembesülünk az alapproblémával: ez a vonzó, harmincéves nő nemhogy párkapcsolatot, de még túlságosan közvetlen érintkezést sem képes kialakítani a neki tetsző férfiakkal, mert szemei előtt egyből a delikvens brutális halálának képei jelennek meg. Érthető a kellemetlenség, de Fáni, ha nem is elfogadta, de beletörődött a helyzetébe – „ez nekem nem megy”.

A bonyodalmat az a mozzanat okozza, amikor új kolléga érkezik a céghez, ahol Fáni építészként dolgozik. A felbukkanó férfi, Mihály (Polgár Csaba) nem elég, hogy nem hagyja hidegen Fáni képzeletét, még beköltözik a nő szomszédságába is. A szokásos probléma kettőjük között is fent áll, tehát itt le is záródna a történet, ha a titokzatos szomszéd nem lenne egy macskatulajdonos. Sima cica, ez a fekete kandúr egy igazi sármőr, aki képes beszélni a főszereplőhöz (Patkós Márton adja a cicus hangját), rányomul Fánira – csak semmi cicó, nem árul zsákbamacskát. Ezzel létrejön egy egészen sajátságos szerelmi háromszög.

Akár bagatell vicceskedésnek is tűnhet az óvatlan néző számára a fordulat, de ne essünk abba a hibába, hogy az abszurdnak tűnő elemek miatt nem vesszük komolyan a filmet, ugyanis a felszín alatt valós problémák feszülnek.

Törőcsik Franciska, Polgár Csaba

Fáni gyermekkori traumájára fokozatosan adagolva derül fény. Édesapja (Kiss Tibi), aki a léha életét élő, megbízhatatlan zenészek fajtájához tartozott, a szeme láttára halt meg egy balesetben. Már önmagában a csodált apa elvesztését elég feladat lenne elfogadni, de ezenfelül önmagát hibáztatja a történtekért, így képtelen a feldolgozás fázisába lépni. Inkább eltemeti sérelmeit valahova mélyre, és hagyja, hogy az apa árnyéka rávetüljön az életére. Ebből fakad, hogy képtelen a férfiakkal való kapcsolódásra, a tudatalatti félelem megbénítja, gúzsba köti. Nincs bátorsága elveszni az angolkert vadregényes közegében, inkább reménykedik, hogy a francia kert szabályos, geometrikus formáiban megtalálja a kiutat – hogy építészeti hasonlattal éljek.

De mi történik, ha egy cica próbálja bűvkörébe vonni, aki ugye nem ember, ami fontosabb: nem férfi, tehát nem tapadnak hozzá azok a bizonyos elvárások, konvenciók, szorongások – fel lehet rúgni a játékszabályokat. Végül is: villogó zöld szemek, kunkorodó farok, csiklandozó bajusz és még dorombol is. Vagyis jöhet a várva várt felszabadulás egy macska oldalán? Ez lenne a megoldás?

Ennyire azért nem egyszerű. Bár Fáni elkezd kötődni Sima cicához, a kezdeti örömteli napok után hamar kiderül (Fáninak sajnos több ideig tart a felismerés), hogy egy állati toxikus kapcsolatba csöppent. A nárcisztikus, gengszterrapper álmokat dédelgető, vadászösztöneitől felajzott kandúr kihasználja a szerelemben felszabadulást kereső lány odaadását, kötődését. Hazudik, nem alszik otthon, még „tápfüggővé” is válik – csak kihasználja a nőt. (Eljut a videóklip forgatásig, az egyébként Beton.Hofi által írt szöveggel akár sikeres is lehetne, kár, hogy csak a lány hallja a hangját.) Belecsöppen egy egészen hasonló helyzetbe, mint amiben édesanyja lehetett annak idején. Ennek hangot is ad a spiritualitásban, boszorkány mágiában jócskán jártas anya (Udvaros Dorottya), aki eleve ördögi miszticizmussal megáldott lényeknek tartja a macskák faját. „Nem az a baj, hogy macska, hanem, hogy zenész!” Vagyis a múlt itt is utoléri.

A Cicaverzum a Tallinn Black Nights nemzetközi filmfesztiválon is megméretheti magát novemberben

Számos szórakoztató karakter elevenedik meg (a forgatókönyv Kemény Zsófi közreműködésével készült): egy tenyérbemászó, harsány, hobbiként ritka és méregdrága állatokat hajkurászó főnök (Alföldi Róbert), egy közösségimédia függő, folyton az aktuális trendeket hajszoló, egy szupi instaképre mindig tökéletesen készen álló barátnő (Csobot Adél), valamint az anyával, Ágival leánykoszorút alkotó, aggódó mama (Tordai Teri) és Vilma néni (Martin Márta).

A látványvilág kidolgozottságában érzékelhető, hogy a rendezőnő a MOME média design szakán is szerzett diplomát. Színhasználatában merész, mégis fesztelen, vizuális atmoszférateremtő képessége erősíti a film egyedi világának humorát (látványtervező: Peter Sparrow). Az egyénített jelmezek a karaktereket meghatározó vonásokkal bírnak (Szlávik Juli).

Az alkotás a Filmintézet Inkubátor Programjának támogatásával, illetve innen-onnan szerzett további hozzájárulásokkal (pl. az RTL Magyarország) valósult meg. Az utóbbi években több sikeres, biztató film született a program keretei között, gondoljunk csak a Larry vagy a Veszélyes lehet a fagyi alkotásokra. Öröm látni, hogy a szerény költségvetés ellenére az inspirált és lelkes új hangok az önkifejezést tartják szem előtt, és keresik az olyan megoldásokat, amikben pénz hiányában is képes érvényesülni a rengeteg hozzáadott szellemi érték. A Cicaverzum a Tallinn Black Nights nemzetközi filmfesztiválon is megméretheti magát novemberben.

De visszatérve a macskás lányhoz: a zűrös önismereti útvesztőn végighaladva Fáninak mégiscsak sikerül szembenéznie a múlt árnyékával és kiváltképp saját magával. Immár készen áll, hogy nekiinduljon annak a bizonyos angolkertnek.

Ez a film mindenkinek szól, aki érezte már magát olyan elveszettnek és zavarodottnak, hogy az sem tűnt volna képtelenségnek, ha egy fekete cicamica leszólítja, miközben átballag előtte az úton. Nem biztos, hogy ez mindig balszerencsét jelent, de azért jobb vigyázni velük.

Na sicc mindenkinek a moziba.

A Cicaverzum a Magyar Filmadatbázison

Forgalmazó: Forum Hungary

Szeleczki Rozália, Törőcsik Franciska és Kemény Zsófi a díszbemutatón Fotó: FB

CÍMKÉK: