Jazzlegendák

|

Oláh Kálmán szerzői estje a Müpában

„A szabadságot szeretem a jazzben, azt, hogy nem kell ragaszkodni a kottához. Ez a zene számomra társasjáték, olyan, mint egy jó társalgás barátokkal, partnerekkel.”

160212_OlahKalman DoboLaszlo

Oláh Kálmán         Fotó: Dobó László

A magyar zenei élet sajátja, hogy sok a kiválósága, akiknek külföldön több és nagyobb sikerük van, mint itthon. Oláh Kálmán közülük egy. Zenészcsaládba született, de kiskorától a klasszikus zene helyett a jazz vonzotta. Tanulmányai alatt már tizenhét évesen döntőbe jutott Párizsban, majd első díjat nyert a Midczeslaw Kosz International Jazz piano competition-on.

Tanult és tanít, a Zeneakadémia jazz tanszékének oktatója. Koncertező művész, aki szólókarrierje helyett az együttes muzsikálást választotta. Már több mint huszonöt éve a Trio Mignitht zongoristája (Egri János – nagybőgő, Balázs Elemér– dob). Németországban sokat játszott Tony Lakatossal. Tíz éven keresztül szerepelt együttesével a Dinan-ti (Belgium) Jazzfesztiválon, de Olaszország (Siena, Urbino), Spanyolország, Németország, Franciaország jazzfesztiváljain. Sikerrel koncertezett Távol-Keleten, s az Egyesült Államokban is. Több lemezt készített világsztárokkal. CD-jének amerikai stúdiófelvételei idején gyermekkori művész-ideáljánál, DeJohnette-nél lakott.

„A szabadságot szeretem a jazzben, azt, hogy nem kell ragaszkodni a kottához. Ez a zene számomra társasjáték, olyan, mint egy jó társalgás barátokkal, partnerekkel. Beszélgetünk a hangszeren és válaszolunk, reflektálunk egymás ötleteire. A klasszikus zenében nincs erre lehetőség. A jazz egyedülálló ebben” – vallja.

A jazz-zene is mint minden más zene az előzőekből táplálkozik. Mindenki merít valahonnan. A jazz-zenész többször és merészebben. Kell ehhez a tehetségen kívül még sok-sok más, tudás például és zenei stílusismeret. Oláh Kálmán zongoristaként és zeneszerzőként is a műfajokon átívelő sokszínűségben hisz: a szokványos dallamkíséret páros helyett a szimfonikus hangzásban, az egyenrangú szólamokban. Rögtönző előadóként és zeneszerzőként egyaránt régóta izgatja a klasszikus zene és a jazz összefonása. Műveiben szintézist teremt a két látszólag különböző zenei világ között.

Szimfonikus zenekari darabokat ír, amit párosít jazzformációkkal, amikben van improvizáció, de komponált zene is. Nem jazz-zenészekkel előadott koncertjein előfordul, hogy a klasszikus darabokat folytat improvizációval. Számára a zongorázás és a komponálás egyaránt kiteljesítő, örömteli élvezet. Nemcsak zenésztársait vonja ebbe bele, de hatása alá kerül az őt hallgató közönsége is. Ez lehet a titka sikereinek.

Első, egész estét művét, a Concerto for Jazz Orchestra címűt 2001 februárjában mutatta be a Magyar Rádió a Budapest Jazz Orchestra közreműködésével. Az Oláh Kálmán Quintettel és a Miskolci Szimfonikus Zenekarral 2004-ben adta elő a Concerto for Symphony Orchestra and Jazz Band című darabját.

Oláh Kálmán 2006-ban elnyerte az egyik legrangosabb jazz-zeneszerzői verseny, a Thelonious Monk Jazz Composers Competition fődíját, amelyet a washingtoni Kennery Centerben rendezett gálán vehetett át. A zsűri a több száz mű közül Oláh Kálmán Always című kompozícióját találta a legjobbnak. Ugyanebben az évben Liszt-díjjal tüntették ki. 2007-ben a Magyar Jazz Szövetség Szabó Gábor-életműdíjjal ismerte el, 2009-ben pedig Artisjus-díjat kapott.

Számára a zongorázás és a komponálás egyaránt kiteljesítő erejű. Szerzői estje a Müpában, február 12-én, ezért is kiváló alkalom arra, hogy megmutassa zeneszerzői sokszínűségét és előadóművészi virtuozitását, improvizációs szabadságát.

A Művészetek Palotája már többször adott helyt szerzői estjeinek. Sok, a jazzvilág élvonalába tartozó művész csatlakozott ilyenkor az előadói gárdához, mint tette ezt például Gerard Presencer, Ron McClure és Jack DeJohnette (2008-ban). 2013-ban szimfonikus zenekarra és jazz-együttesre írt kompozícióiból rendeztek itt nagy sikerű koncertet.

Josh Redman photographed in Oakland, CA December 13, 2012©Jay Blakesberg

Joshua Redman         Fotó © Jay Blakesberg

Azóta repertoárja tovább gyarapodott. Mostani koncertjén két szimfonikus zenekari darabja, a már többször lelkes fogadtatásban részesült Passacaglia for Orchestra & Jazz Trio, valamint a Faust-Fantasy for Piano and Orchestra című új műve mellett felcsendülnek olyan, kifejezetten erre az alkalomra, szimfonikus zenekarra áthangszerelt, nemzetközileg ismert kompozíciói, amelyeket jazzmuzsikusok egyre gyakrabban játszanak Európa-szerte.

A kiváló magyar zongoristához külföldi sztárszólista is csatlakozik az esten, és nem csupán jazz-félidőben, hanem a szimfonikus zenekari részben is. A külföldi sztárszólista ezen az estén a világszerte ünnepelt Joshua Redman tenorszaxofonos lesz, aki sokoldalúságát megcsillantva nem csupán a második részben, a jazz-félidőben játszik, hanem az első, szimfonikus zenekari részben is csatlakozik magyar kollégáihoz.

A Jazzlegendák Oláh Kálmán szerző est szólistái: Oláh Kálmán – zongora, Joshua Redman – szaxofon, Barcza-Horváth József – nagybőgő, Balázs Elemér – dob

A Danubia Szimfonikus Zenekar karmestere: Kovács László.

Az első részben fölcsendülő Oláh Kálmán-kompozíciók: 1. Passacaglia for orchestra & jazz trio 2. Fantasy for piano & orchestra 3. Hungarian Sketch no. 1.

Jazzlegendák. Oláh Kálmán szerzői estje, Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 12.

CÍMKÉK: