Egyre nehezebb eljutni este hét óráig

|

Interjú László Zsolttal

 Hugh Jackman, Clive Owen, Keanu Reeves.  Akár találós kérdés is lehetne, hogy ki köti össze a fenti színészeket. A megfejtés László Zsolt, az egyik legkellemesebb orgánumú magyar hang, az egyik legfoglalkoztatottabb színpadi és filmszínész. Az Iván, a rettenet, és a Futótűz, s a Rózsavölgyi Szalonban látható Mesterhármas után most Valló Péter irányításával Shakespeare Téli rege című színművét próbálja a Radnóti Színházban, amelynek tavaly óta tagja.

Fotók: Csizik Balázs, Misetics Mátyás

 Az igazgatóváltás után a Radnóti Színház társulata mostanában formálódik. Néhányan elmentek a régiek közül, és többen érkeztek. Mennyire vonzó egy jó nevű, budapesti kőszínház a most végzett színészeknek?

Úgy látom, hogy a tehetséges színészeket mostanság nehéz társulathoz szerződtetni. A fiatalok nem elhanyagolható része ugyanis a független színházak világában próbál érvényesülni. De ezt sokáig nem lehet csinálni, mert sajnálatosan nincs támogatva annyira ez a szféra, hogy maximum néhány évnél tovább megengedhesse magának ezt az ember. Megint mások a szabadúszást választják. Másrészről pedig úgy érzem, hogy szívesen maradnának együtt (ezt nagyon megértem, mert annak idején én is így gondolkodtam), ezért aztán könnyen lehet, hogy inkább egy vidéki színház mellett voksolnak, mert az a bizonyos intézmény többüket is szerződtetné. Most például az én színházam, a Radnóti is belefutott egy ilyen esetbe. De azért azt is tudni kell, hogy mivel a vidéki társulatok létszáma nagyobb a fővárosi színházak tagságáénál, egyáltalán nem biztos, hogy a sokféle produkcióban valóban tudnak majd az egykori osztálytársak együtt dolgozni.

Mennyiben más a Kováts Adél vezette Radnóti, mint Bálint András által irányított színház?

Azzal kezdeném, hogy nagyon nehéz jó társulatot összehozni, én például soha meg sem próbálnék színházat vezetni, mert annyiféle kompromisszumot kell kötni. Tizenegy évig voltam a Nemzeti Színház tagja, ahol már az indulástól, Schwajda György igazgatásától kezdve nagyon erős volt a csapat. Később Jordán Tamás örökölte tőle a színészek egy részét, mert természetesen közben némileg változott a társulat. Mégis igazán ütős színház akkor vált belőlünk, mikor jött Alföldi Róbert és a maga vehemenciájával, határozottságával értelmet adott ennek a társulati létezésnek. De hogy a kérdésre is válaszoljak: nem tudom, hogy régebben, Bálint András idejében milyen volt a Radnóti közönségének a korátlaga, de most érezhetően a fiatalok járnak hozzánk, és ez nagy dolog. Ez azt jelenti, hogy jó úton, jó irányba indultunk el. Az egyik legvonzóbb számomra az volt, hogy Kováts Adél legfontosabb tervei között szerepelt, hogy fiatal rendezők dolgozzanak nálunk. Adél az a típusú vezető, aki ha kell szigorú, de tud nagyon empatikus is lenni. Ez utóbbi elengedhetetlen ezen a poszton.

A következő bemutató a Téli rege lesz, amelynek magyar szövegét Szabó T. Anna készítette. Mostanában majd minden Shakespeare-előadáshoz új fordítás készül. Miért van szükség erre?

Azért, mert annyit változik a mindennapi nyelv és a kommunikáció. Míg napjaink nézőinek befogadási képessége szűkebb sávon mozog. Például Nádasdy Ádám fordításai, ahogy most a Téli rege esetében Szabó T. Annáé is, ugyanolyan költői szövegek, mint volt annak idején Arany Jánosé vagy Vörösmarty Mihályé. A klasszikus fordítások bizonyos sorainak a költőisége zsong a fejünkben, míg a mostaniaknak pontosan, minden egyes mondatát(!) érteni lehet, és nemcsak sejteni. Ez, bármilyen furcsa is, próbára teszi a nézőt, hiszen az első pillanattól kezdve figyelnie kell a sorok mindegyikére.

László Zsolt negyedszázad óta hihetetlen energiával, színészi jelenléttel játszik főszerepeket. Honnan ez az erő?

Erre nem tudok egzakt válasz adni. Azért az komoly segítség, hogy folyamatosan a színpadon vagyok, egyszerűen nem volt és most sincs időm kiengedni, ellustulni.  Plusz erőt ad, ha valami szakmai kihívás, és rólam elmondható, hogy van bennem alázat a színpad iránt, ami annyit is jelent, hogy sok mindent be kell áldoznod az életedből, hogy minél jobb légy. Mondok egy példát: azon a napon, amikor Csehov Platonovjának címszerepét játszom, nem tudok mással foglalkozni, mert annyira megterhelő az előadás. Persze otthon mondjuk reggelit adok a gyerekeknek, de igazából nem vagyok ott, nem vagyok jelen. Így, ötven felett jóval gyötrelmesebb eljutni este hét óráig, mint volt fiatalabb koromban. Egyébként az energia egy dolog, de minden szerepet napról-napra össze kell raknod a fejedben, és ez utóbbi a nehezebb. Az ugyanis nem elég, hogy mindennap átolvasom a szerepet, valami más is kell. Tehát egy dolog a szöveg, de egy másik fakkból vagy regiszterből veszi az ember azt az érzelmi utat, amit meg kell tennie az adott előadásban.

Előfordult már, hogy felismerték a hangját?

Hogyne. Speciális helyzetben vagyok, mert az arcom nem sokaknak ismerős, de a hangomat annál inkább felismerik, de nem mindig tudják hová tenni.

A legemlékezetesebb sikereit Alföldi Róbert rendezéseiben érte el. Mitől tudnak ennyire jól együtt dolgozni?

Egyrészt van generációs azonosság közöttünk, hiszen nagyjából egyidősek vagyunk. Az egyik első rendezésénél keresett meg, a valamikori Budapesti Kamaraszínházban készült, A velencei kalmár óta dolgozunk együtt. Úgy emlékszem egyébként, hogy elég sokat vitatkoztunk a próbák alatt, de mégis valahogy kikötöttünk egymást mellett. Alföldi mára sokat szelídült, de alapvetően ugyanolyan határozott és expresszív, az a típus, aki ihletet ad, és nem enged addig, amíg a legtöbbet ki nem hozza a színészből.

László Zsolt ötgyermekes apa. Lesz a családból színészi utánpótlás?

A gyerekeim érdeklődnek a színház iránt, pedig nem igyekeztem nagyon megfertőzni őket. Mégis úgy néz ki, hogy ketten közülük jelentkeznek a színész szakra. De nem is tudom, hogy mit kívánjak nekik.

Mert?

Mert gyalázatos pálya a miénk. Túl nagy a szerencsefaktor. A színészi képesség nem egzakt tudás, amely éppen ezért nem mérhető úgy, mint az atléták, vagy akár a matematikusok teljesítménye. Sajnos, más emberek ízlése nagyban befolyásolja a szakmánk alakulását.

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

CÍMKÉK: