Elkezdődött a MOST FESZT

|

MOnodráma és STúdiószínházi FESZTivál

A fesztivál előadásai

Elza, vagy a világ vége

 

A név: Carmen

Prosper Mérimée nyomán színpadi változat Sediánszky Nóra

szerelmi ballada

Rendező: Sediánszky Nóra

A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház előadása

Carmen, a végzetes vonzerejű, zabolátlan cigánylány egy nap találkozik a teljességgel nem neki való emberrel, Don Joséval, a talpig tisztességes, rendszerető, józan fiatalemberrel – mi sem természetesebb, mint hogy beleszeret. José is belebolondul a megfoghatatlan és szeszélyes szépségbe, sőt, egyenesen a rabjává válik – innentől kezdve pedig mindkettőjük sorsa megpecsételtetett… Fülledt, forró tereken, kocsmai bulikban, bikaviadalokon és hegyvidéki csempészbandák búvóhelyein bontakozik ki a világ- és a zeneirodalom egyik leghíresebb szerelmi története, vágy és végzet lüktető erejű összecsapása. Carmen szenvedélytől perzselő drámáját ismerős dallamok, az andalúz földek kiégett vörösének szikkadt világa, mágia és misztikum kíséri. A jelen feldolgozás külön érdekessége, hogy intim térben, a nézőtől szinte karnyújtásnyira meséli el férfi és nő, szerelem és halál, vonzás és taszítás, természet és társadalom lenyűgöző csatáját. Az előadáshoz új szövegkönyv készült, melyet az eredeti, Prosper Mérimée-kisregény alapján az előadás rendezője, Sediánszky Nóra írt, és amely elsősorban az emberi lélek mélyén rejlő, elemi erejű szenvedélyekre, sokszor önmagunk elől is titkolt, legbenső vágyainkra, félelmeinkre, sóvárgásainkra, egymás felé, vagy egymás mellett elvezető útjainkra helyezi a hangsúlyt. Így szeretünk mi…?

Szereplők

Carmen                       Kosik Anita

José                             Nagyidai Gergő

Carlos / Garcia Szegezdi Róbert m. v.

Mercedes                    Széles Zita

Soledad                       Horváth Réka

Pascuala                      Munkácsi Anita

Zenészek                      Bíró Péter, Olajos Gábor

Alkotók

Látvány                       Vereckei Rita

Koreográfus                Ladányi Andrea, Túri Lajos Péter, Lippai Andrea

Súgó                            Kovács Katalin

Ügyelő                         Sárközi István

Rendezőasszisztens      Demeter Anna

Rendező                      Sediánszky Nóra

***

Petri György: Kezdhetek folytatódni – Petri-est

vers-est

Játssza                         Pál András

Csellista                       Rozs Tamás

Rendező                      Valcz Péter

Az Ördögkatlan Produkció és a Radnóti Színház közös előadása

Mikor nem írok verset: nem vagyok – írta Petri György, költőként, ahogy a színész sem színész, ha nem játszik épp, csak úgy, mint a csellista, ki hangszere nélkül csupán egy bárpultnál fészkelődő ujjpercegés. Legyen már egy este, ahol Petri is van, meg Maya is, meg az összestöbbinő, van igazi, élő színész, s hangra pendül a csellista is. Legyen egy este, ahol az ember is nézővé válhat, ülhet és figyelhet egy asztalnál, annak két oldalán, és mindezt azért, hogy eljussunk az est végére, mikor elmondhatjuk, hogy volt egy este, ahol Petri is volt.

***

Csak egy szóval mondd

Elvira Lindo azonos című regénye nyomán a színpadi adaptációt írta Gyarmati Kata

dráma

Rendező          Edvin Liverić m. v.

A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának előadása

A darab két, a harmincas évei elején járó, a társadalom perifériájára szorult nő arcképe, akik gyerekkoruk óta ismerik egymást, és bizonyos értelemben tanúi egymás életének. Találkozásaikat, az együtt töltött éveket, a velük történt leginkább tragikomikusnak mondható eseményeket, különös kapcsolatukat, vitáikat, összetartásukat, mindkettőjük illúziót és csalódásait ismerjük meg az előadáson keresztül.

Szereplők

Rosario                                               G. Erdélyi Hermina

Milagros                                              Körmöci Petronella

Palmira, Pszichiáter,

Pap, Morsa                                         Ralbovszki Csaba

Alkotók

Dramaturg                                           Gyarmati Kata

Rendezőasszisztens, ügyelő, súgó         Kocsis Valéria

Az előadás látványvilága,

zenei válogatás és rendezés                  Edvin Liverić m. v.

***

Leszámolás velem

Edouard Louis: Leszámolás Eddyvel című regénye alapján, Dr Pataki Pál fordításának felhasználásával színpadra alkalmazta Zöldi Gergely és Rába Roland

monodráma

Játssza             Nagy Dániel Viktor

Rendező          Rába Roland

Az Orlai Produkciós Iroda és a Füge Produkció közös előadása

Apám kétségbeesett. „Fiú ez egyáltalán, vagy mi? Folyton bőg, fél a sötétben. Miért ilyen? Én nem neveltem lánynak, pont úgy bántam vele, mint a többi fiúval!” Fogalma sem volt, hogy engem ugyanezek a kérdések gyötörnek. Ha fiú vagyok, miért nem vagyok olyan, mint a többiek? Miért viselkedem így, miért affektálok, miért gesztikulálok széles mozdulatokkal, miért olyan nőies a beszédem? Nem tudtam, miért lettem ennyire más, és ez borzalmasan fájt.

Alkotók

Díszlet / Jelmez            Bánki Róza

Dramaturg                               Zöldi Gergely

Rendezőasszisztens                  Kis Kádi Judit, Szakács Zsuzsa

Plakát                                      Csáfordi László

Producer                                 Orlai Tibor

Rendező                                  Rába Roland

***

Háy János: A halottember

színházi ballada

Rendező          Bérczes László

Az Ördögkatlan Produkció, a Nézőművészeti Kft. és a Szkéné Színház közös előadása

„Amikor írtam, minden olyan vesztésre gondoltam, amikor egy nő elveszíti azt, akivel közös életet tervezett, mert elhagyja, mert félévente jár haza, mert meghal, s neki viszonyulnia kell ehhez a hiányhoz, és gondoltam minden olyan férfira, aki egy ilyen elhagyásból újra vissza akar lépni a múlt valóságába, mintha közben nem telt volna az idő. Gondoltam minden olyan férfira és nőre, aki azt hiszi, gond nélkül tud belelépni a másik ember múltjába, s szinte észrevétlen lesz leölve, ahogyan karácsony böjtje előtt a disznók.” — Háy János

A halottember

Szereplők

Anya                Mészáros Sára

Kislány XXX

Férfi                 Mucsi Zoltán

Kórus              Grisnik Petra, Kovács Krisztián, Molnár Gusztáv, Rozs Tamás

Alkotók

Díszlet              Cziegler Balázs

Jelmez              Cselényi Nóra

Dramaturg        Kiss Mónika

Zeneszerző       Rozs Tamás

Báb                 Hoffer Károly

Mozgás            Widder Kristóf

Fény                Memlaur Imre

Asszisztens       Hodászi Ádám

Rendező          Bérczes László

***

Túlóra

Lisa Langseth A karmester szeretője című műve alapján átdolgozta Bodor Panna és Vadász Krisztina

(Teplán Ágnes fordításának felhasználásával)

monodráma

Játssza             Pálya Pompónia

Rendező          Vadász Krisztina

Az Ódry Színpad előadása

Dobozok. Könyvek. Dobozok. Könyvek. Dobozok.

Katarina 25 éves. Életerő 590. Támadási sebesség 0.658. Páncél 27.88. Bátorság X.

A bátorság az élet egyetlen mércéje. Adam szokta ezt mondani.

Meddig lehet a peremen meghúzódva várni? Meddig tud megállni az idő?

Az aznap éjjel szerzett sebhely örök emlékeztetőül szolgál, hogy sosem szabad az érzelmeket a kötelesség elé helyezni.

Képességek: Mohóság, Megszállottság, Racionalitás, Döntéshozatal, Igazságvágy.

Alkotók

Dramaturg                   Bodor Panna

Látvány                       Mucsi Balázs

Sound design               Keresztes Gábor

Rendezőasszisztens      Solténszky Ráhel

Rendező                      Vadász Krisztina

Külön köszönet Tóth Mátyásnak, Plósz Tibor Norbertnek, Brozsek Nikinek, Gerard Butlernek, és Keira Knightleynak.

***

Martin McDonagh: A párnaember

pszichothriller

Rendező          Csiki Zsolt

A csíkszeredai Csíki Játékszín előadása

Történetek között élünk, a történetek közvetlenül vagy közvetve hatnak életünkre, de lehet-e véletlen egybeesés, hogy egy író, Katurian több elbeszélésének eseményei is megtörténnek a mindennapokban? Az esetek azért is furcsák, mert novellái nem mindennapiak, fordulataik sajátosan felismerhetőek és halállal végződnek. Ezért kerül Katurian a rendőri vallatószobába, ahol mégtöbb furcsa részletre is fény derül.

Szereplők

Tupolski                      Kányádi Szilárd

Katurian                      Vass Csaba

Ariel                            Kozma Attila

Michal                         Kosztándi Zsolt

Anya                           Márdirosz Ágnes

Apa                             Bende Sándor

Kislány            Fekete Bernadetta

Mostohaapa                Bilibók Attila

Mostohaanya               Szabó Enikő

Narrátor                      Szabó Enikő

Alkotók

Jelmez              Török Réka

Dramaturg        Biró Réka

Fordító            Merényi Anna

Zene                Veress Albert

Rendező          Csiki Zsolt

***

A legnagyobb tilos!

Kiss Ottó, Ranschburg Jenő, Szabó T. Anna, Lackfi János, Kollár Árpád, Turbuly Lilla, N. Tóth Anikó, Babiczky Tibor, Weöres Sándor, Kukorelly Endre, Ágai Ágnes, Siv Wiederberger és Halász Judit műveiből szerkesztette: Jankovics Anna

verses játék

Játssza és rendezte                   Jankovics Anna

A Szolnoki Szigligeti Színház előadása

Egy kislány világgá megy. Sokáig nem tudjuk meg miért. Titok. Hatalmas hátizsákkal, pakkal érkezik. Szemmel láthatóan feldúlt Beszélni, játszani kezd, szép lassan kipakol szó szerint és átvitt értelemben is. Elmondja, hogy neki rossz, hogy otthon minden tilos, hogy mi mindent „nem bír” anyuban és apuban. Anyja és apja nézőpontját is megismerjük: az ő bőrükbe bújva megszemélyesíti, eljátssza őket. Többször nekikezd, hogy most elmondja a „titkot”: világgá menetelének okát, de sokáig képtelen erre, mindig elüti valamivel a dolgot. Az előadás egy pontján aztán kiderül, hogy apja elköltözött és szülei válófélben vannak. A kislány önmagát hibáztatja. Egyszer mikor rossz volt és megverte az apja, ő a könnyeivel titkos jeleket rajzolt a falra és azt kívánta, hogy apu tűnjön el örökre.

Szép lassan, búvópatak-szerűen felsejlik egy „szerelmi szál” is: különböző témákkal kapcsolatban indokolatlanul sokat hallunk Márióról, a szomszéd kisfiúról: Megtudjuk, miért nem eszi meg Márió a répafőzeléket, holott kimondottan szereti; hogy amikor a szülei elváltak Márió kutyát kapott ajándékba, hogy Márió szerint, hogyan lehet legyőzni a hasfájást és mikor lehet megszeretni egy kislányt. Később ismét hosszas titkolózás után kiderül, hogy főszereplőnk egyszer már puszilózott (hogy-hogy nem, Márióval) és majdnem olyan jó volt, mint a csiklandozás.

Az előadásban szó esik még: egy nagy kerek és piros rétről, nagypapa haláláról, egy magányos cinkéről, csillagokról, arról, hogy anya szerint először minden férfi megígéri, hogy lehozza nekünk a csillagokat, aztán pedig úgy tesznek, mintha nem is tudnának az egészről semmit, még csak olyan szót sem ismernek, hogy csillag, és sok más látszólag apró-cseprő dologról.

Közben kezd sötétedni, a gyerek fél, tulajdonképpen haza szeretne menni, ezt azonban a világért sem ismerné el. Fáradt. Próbál elaludni, nem megy. Számolja a bárányokat, próbál elaludni, nem megy. Esti imát mond, próbál elaludni, nem megy. Végül álomba „dünnyögi magát”.

Amikor hirtelen meghalljuk Anyja hangját, aki vacsorázni hívja őt. Világgá menetele tehát játék volt, de azért elhatározza, hogy holnap mindenképp nekiindul.

Alkotók

Játssza és rendezte                   Jankovics Anna

Díszlet és jelmez                      Jankovics Anna

***

Fábián Péter — Benkó Bence: Elza, vagy a világ vége

hadművelet két részben

Rendező          Fábián Péter — Benkó Bence

A Miskolci Nemzeti Színház előadása

Babits Mihály Elza pilóta vagy a tökéletes társadalom című regényét felháborítóan megbolygatva.

Igen, a mi mai világunk. Annak a sokat bámult, XX. századi kultúrkör szaknak mi vagyunk a végső eszménye. Az örök harc társadalma: a tökéletes társadalom, melyben a cselekvő és kollektív élet kizárja a dekadens kultúrát, mely köztudomás szerint a régi Európa egyik rákfenéje volt. Mindaz, ami az akaratot bénítja, a cselekvést gyengíti, az erkölcsöket rontja, a fantáziát megfertőzi, az egyén önérzését fölcsigázza, az öncélú művészet, a szellemi tudomány, a metafizikai gondolat, az érzelmi komplikációk kultusza, eltűnt, vagy leszorult azzá, ami! Üres játékká, melyet senki sem vesz nagyon komolyan.

De minden relatív.

Szereplők

MISKOLCZI ELZA, lányka                                                  Prohászka Fanni

  1. MISKOLCZI MÓZES, apja és szülészorvos Harsányi Attila

MISKOLCZINÉ GÖRÖMBÖLYI MÁRIA, anyja                Szirbik Bernadett

Miskolczi Máté, testvére és ezredes /

Miskolczi Márk, testvére és százados /

Miskolczi Lukács, testvére és hadnagy /

Miskolczi János, testvére és tizedes,

Miskolczi Gáspár, testvére és közlegény /

Miskolczi Menyhért, testvére és közlegény /

Miskolczi Boldizsár, testvére és halott                          Farkas Sándor

Babits Mihály, Nyugatos kém * Cenci, bejárónő                     Fandl Ferenc

Káder Kata, kommunista kém /

Mályi Margit, Csaba párja                                                      Czakó Julianna

Nyilas Mihály, nemzetiszocialista kém /

Arnóti Dezső, Elza szerelme                                                    Feczesin Kristóf

Radostyán Tihamér, „kalóz”                                                    Rózsa Krisztián

Hejő Csaba, közlegény                                                           Kokics Péter

Bőcsi Jónás, tanító és pap                                                       Szegedi Dezső

Görömbölyiné Neumann Magdolna, nagymama                       Molnár Anna

Alkotók

Látvány                                   Jeli Sára Luca

Dramaturg                               Sényi Fanni

Zene                                        Horváth Szabolcs

Súgó                                       Márton B. András

Rendezőasszisztens, ügyelő      Egyed Tünde

Író, rendező                             Fábián Péter, Benkó Bence

CÍMKÉK: