A Hedda Gabler a POSZT-on
A szigorú, a maszkulin édesapa emlékétől szabadulni nem tudó femme fatale és a pizsamanadrágos, a nagynénik által elkényeztetett férfi közös drámája a Hedda Gabler Marosvásárhelyen.
Élőképpel nyitja a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata a 18. Pécsi Országos Színházi Találkozó versenydarabjaként bemutatott Hedda Gabler című előadását. A címszereplő háttal nekünk, meredten nézi Henrik Ibsen felnagyított fotóját, amelyen olykor különböző színek futnak végig, valamivel később torz fintort vág a norvég klasszikus arcképe. Kihunynak a nézőtér fényei, és szól Boros Csaba elektronikus passiója a megtévedt lélekről, miközben a fiatalasszony lép egyet, majd tétova mozdulatot tesz a kép irányába, de megérinteni képtelen és nemcsak a távolság miatt.
Ibsen fényképe a falon nemcsak a meghaladhatatlan, hanem egyenesen az elérhetetlen apát jelenti, akinek sohasem lehetett megfelelni, amíg élt, és ezzel alapjaiban határozta meg, elhunyta után is, lánya, Hedda Gabler sorsát.
A Hedda Gabler című drámában a címszereplő titokzatos megfejthetetlensége mellett fontos, hogy a férj, Jörgen Tesman ne legyen túl gyenge, különben hamar eltűnik a süllyesztőben az előadás tétje. Keresztes Attila rendezésének az az érdekessége, hogy bár az előbbiek ellenére elrajzolt alak a művelődéstörténész, és nehezen képzelhető el az akaratgyenge férfi és a könyörtelenül hideg nő az ágyban, de mégis a két nagyszerű színész játéka egyben tartja a feszes ütemű produkciót.
Az infantilis Jörgen Tesman a pipogyasága ellenére kerül közel a szívünkhöz, hiszen Bartha László Zsolt alakításán érezni az önérzetében sértett hímet. Például ahogy leeresztett nadrággal közeledik a feleségéhez. Aztán amikor megpróbál, persze sikertelenül, némi aggódást kihallani Hedda hangjából. De játéka legösszetettebb akkor, amint a Brack bíró (Bíró József) által szervezett bacchanália után hullarészeg, és szimultán látszik az ölelésre vágyó házastárs, az irányítható, gyermeki lelkületű férfi, és főleg a tehetségesebb kollégájára teljes joggal féltékeny, nem túl kreatív szobatudós.
Varga Andrea Hedda Gabler szerepében hányavetien kapkodó pillantásokkal veszi birtokába a házat, amelyet férje jóval anyagi lehetőségeiken túl, éppen az ő, a felesége kedvéért vásárolt meg. Hedda az új ketrecébe zárt puha léptű vadmacska a lila színekben játszó lelki boncteremben. Ez a nő tudott nagyot akarni, szeretni és élni valaha. Mára már nem viseli el a fényt, a friss levegőt, mert eltáncolta az utolsó taktusokat, és kifutott alóla az idő. Nem épít, merő dacból rombol, mert a jövendő élete Tesmannal, valamint az őt körülvevő férfiak közelítési kísérletei semmi jót sem ígérnek. Szinte a beszéd értékével bírnak a belsejében dúló viharról a puhány férj mentegetőzéseit hallván a lehunyt szemhéjak alól olykor előgördülő könnyek, az ülőhelyzetben a combok alá szorult kezek mereven kinyújtott ujjai, megint máskor az egyébként katonás feszességgel tartott felsőtest az idő múlásával mind gyakoribb meggörbülései. Megkapó a színésznő törékeny teste, Hedda személyiségének mindvégig éreztetett ereje valamint a tér metsző dinamikája.
Ejlert Lövborg az egyetlen, akinek jövője lehet(ne), de saját gyengesége mellett, folyton visszahúzza őt a körülmények hatalma. Kádár L. Gellért kevés vonással, de annál magabiztosabb lendülettel játssza a tehetséget, aki örök ígéret marad, és kiábrándító véget ér.
Szőke Zsuzsi látványterve a polgári szoba komfortosságát visszájára fordítja. A pamlagok nem a meghitt beszélgetések színtereiként szolgálnak, hanem a különleges proszektúra boncasztalai, például amint Hedda és Ejlert Lövborg szenvedélyes, szerelmi kettősét figyeli közvetlen közelről, ám merev arccal Tesman. Ahogy a zongora sem a művészet szimbóluma ezúttal, hiszen a pisztolyoknak ott a helyük valahol a húrok között.
A szigorú, a maszkulin édesapa emlékétől szabadulni nem tudó femme fatale és a pizsamanadrágos, a nagynénik által elkényeztetett férfi közös drámája a Hedda Gabler Marosvásárhelyen. Egy lassúdad mozdulattal kezdődik a játék, hogy aztán annál gyorsabban dördüljön el az öngyilkos fegyver a zárlatban. Nem lehet elrejtőznünk az elődök árgus szemekkel figyelő, elvárásokat támasztó tekintete elől, sejtetik a feszült hangulatú előadás alkotói.