A behódolás fokozatai

|

Örkény István: Tóték / Miskolci Nemzeti Színház, Városmajori Színházi Szemle

Ízig-vérig történelmi drámát látunk, amely a Horthy-rendszert veszi górcső alá, és azt kutatja, hogy miben és mennyire hat az akkori ideológia napjaink gondolkodására.

totek_EDV0036 (3) (1140x947)

Görög László az Őrnagy szerepében

Az audiovizuális effektusokkal nem árt résen lenni egy prózai előadás esetében. A publikum dolgát ugyanis sokszor nem könnyíti meg a nem egyensúlyra törekvő rendezői koncepció, ezért a nézői figyelmet legtöbbször nem a színészek játéka köti le, hanem a látvány. A Miskolci Nemzeti Színház Tóték című előadása azon ritka, üdítő kivételek közé tartozik, ahol a filmvetítés szerves, sőt elengedhetetlen része lett az összhatásnak.

A Városmajori Szabadtéri Színpadon bemutatott produkció rendezőjét, Béres Attilát elsősorban nem az abszurd, illetve a tragikomédiába hajló hangulat érdekli. Ezúttal ízig-vérig történelmi drámát látunk, amely a Horthy-rendszert veszi górcső alá, és azt kutatja, hogy miben és mennyire hat az akkori ideológia napjaink gondolkodására.

totek_EDV0074 (2) (1140x859) 2

Czakó Julianna, Görög László

A fő csapásirány az 1930-as, az 1940-es évek Magyarországa, békaperspektívából, az úgynevezett kisemberek szemszögéből. Ismétlődő motívumok vallanak sokatmondóan a miskolciak előadásában a folyton az ezeréves történelmi múlton kérődző, a trianoni döntés következtében a hazánktól elcsatolt területek visszaszerzéséről álmodozó Horthy-rendszerről. Ilyen megkerülhetetlen apróság, amely aztán egyre fontosabbá válik, a sarokban álló rozoga rádió. Amelyből, ha rácsapnak, recsegő hangon minduntalan megszólal a magyar himnusz, egészen addig, amíg újra rá nem sújt Tót, a családfő keze. Hasonló funkciót tölt be az olykor a színpad elején leengedett ingek garnitúrája, amelyre Adolf Hitler és Horthy Miklós találkozóiról, illetve a második világháború csatáiról vetítenek archív híradórészleteket. Az összefogott színészi játékot, a rendezői ötleteket szépen egészítik ki a vetítések, ahogy a gyakorta felhangzó revizionista dalok is.

totek_EDV0567 (2) (1140x698)

Görög László, Czakó Julianna, Nádasy Erika

A Tót család tagjai a behódolás különböző fokozatait jelentik. Itt van mindjárt a hatalom előtt feltétel nélkül meghajló Ágika. Az első pillanattól kezdve elfogadja és idomul az Őrnagy által megszemélyesített totális diktatúra legőrültebb elgondolásaihoz is. A nagyszerű Czakó Julianna kezdetben kevés gesztussal operál, később már egyre több mimikával és túlmozgással játszik. Alakítását látva könnyen érthető, hogyan lehet fanatizálni emberek sokaságát úgy, hogy a kétely árnyéka sem merül fel a manipuláltak tömegében.

Nádasy Erika Tótné szerepében a gyakorlatias átmenet. Hamar az Őrnagy hatása alá kerül ugyan, ám a szépen felépített alakítás legemlékezetesebb pillanataiban a rutinos színésznő jól érzékelteti az elhatalmasodó gyanút, amikor az ész néhol felülírja az érzelmeket. Talán nem minden van úgy, ahogy mondják, de túl kell élni, ez a legfontosabb.

Tót a józan paraszti ész képviselője. Éppen ezért válik belőle, akarata ellenére, lázadó. Szatmári György sallangmentes játéka az ellentétekre épít. Ugyanis minél nagyobb a világát ért erőszak, annál gyermekibb türelemmel ragaszkodik a mindennapi rutinhoz, a földhözragadt valósághoz. Legtöbbször ez a kettősség adja az előadás humorát.

totek_EDV0478 (1140x915)

Magyarország békaperspektívából, az úgynevezett kisemberek szemszögéből

Görög László az Őrnagy szerepében azért kiváló, mert nem csak egy, a család jól megszokott életét alapjaiban felforgató agresszort játszik, hanem van ereje megmutatni a testileg-lelkileg megrokkant embert, és a háború dermesztő rémületét is. Azt, amikor a katona vizelete néhány pillanat alatt kőkeménnyé fagy, ahogy a fogvacogtató hidegben földet ér. Azt, amikor a rangban alattad állókat lelkiismeret-furdalás nélkül le kell lőni, ha esetleg gondolkodni kezdenek, és meghátrálnak. A mokány színésznek különösen az első jelenete emlékezetes, amint borotválatlanul, koszosan, a kialvatlanságtól vörösen karikás szemekkel betántorog a mátraszentannai buszmegállóba, és állva, beszéd közben elalszik az emberfeletti kimerültségtől. Nincs mese, ő is csak áldozat, akár a többiek.

totek_EDV9894 (1140x868)

Czakó Julianna, Szatmári György, Nádasy Erika       Fotók: Éder Vera

A Miskolci Nemzeti Színház gördülékeny előadása teljesen új fénytörésben láttatja Örkény István rendkívül sokat játszott drámáját, amennyiben nem papírízű, középiskolában sokszor unt klasszikusként játszatja. Ráadásul rádöbbent bennünket, hogy a darabnak mindenekelőtt frenetikus a humora, amelyet a rendezés maradéktalanul kihasznál.

CÍMKÉK: