Capa színesben

|

Capa in Color / Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Mi az, hogy fekete-fehér? Robert Capát fekete-fehérben ismerte meg a világ. Ezt a nevet akkor jegyezték meg, amikor lefotografálta a milicistát halála pillanatában, 1936. szeptember 5-én. Neve is ismerős már: Federico Borrel Garciának hívták.

capa_6x6 019

Robert Capa [Capucine francia modell és színésznő az erkélyen, Róma], 1951. augusztus © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

Capa minden idők legkiemelkedőbb háborús fotóriportere. Több mindenben volt zseniális. Például tudta, mi teszi a képet képpé. Meglátott sokfélét, s amit érdemesnek tartott, azt megörökítette.
Friedmann Endre Ernő néven született Budapesten. Az evangélikus gimnáziumban volt a beceneve Cápa, ezt vette fel Párizsban, 1934-ben, amikor a Vuben megjelent első képriportja.

„Nyughatatlan, kalandvágyó, soha semmi kihívás elől ki nem térő szellemét, vagányságát Magyarországról hozta, amikor 1931-ben elhagyta szülőhazáját. A fentieken kívül szinte semmi más nem volt a poggyászában.” (Kincses Károly) Meghódította a világot. Sármos mosolyával és varázslatos egyéniségével a női szíveket is (például Ingrid Bergman szívét).

capa_6x6 019

Robert Capa [A Concorde tér a Time-Life irodájából, Párizs], 1952 körül © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

Négy földrész huszonhárom országában készített képeket. Tudósított a fényképezőgép mint eszköz, a film és a papír, az előhívó- és fixáló szerek közreműködésével. Meglátta, ami téma lehet. Mindig ott volt a fontos eseményeknél. A háborúkban is. Partra szállt a normandiai partraszállókkal. Kattogtatta fényképezőgépe exponálógombját a tengervíz hullámaiban gázolva, az ellenséges lövegek süvítése közben. A képek nem élesek, mégis hitelesek. Azt vallotta, ha nem jó a képed, nem mentél elég közel a témádhoz. Ő mindig közel ment. Az indokínai háborúban, túl közel. Aknára lépett.

Nevét nemcsak munkái őrzik, hanem intézmények is. A Magnum fotóügynökség (ennek alapítója volt 1947-ben) és Budapesten a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ.

capa_6x6_2 010

Robert Capa [Humphrey Bogart és Peter Lorre az Ördögi kör forgatásán, Ravello, Olaszország], 1953. április © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

New York után Budapesten láthatjuk a Capa in Color kiállítást (Európában először – a szerk.), a több mint száz felvételt, amely a fotográfus 1938 és 1954 között készült képeiből mutat be válogatást. A fotókat először New Yorkban láthatták tavaly az International Center of Photography-ban (IPC), amelyet Capa öccse – maga is jelentős fotóművész, Cornell Capa – alapított 1974-ben.

A harmincas évek végén, amikor megjelent a piacon a Kodak Kodachrome színes filmje, felkeltette Robert Capa érdeklődését. Ezután gyakran hordott két fényképezőgépet magával: egyet a színes, a másikat a fekete-fehér felvételek számára. A színes filmek a hosszadalmas előhívási procedúra miatt nem voltak igazán alkalmasak a tudósítások illusztrálására.

capa_6x6 015

Robert Capa [Pablo Picasso fiával, Claude-dal játszik a vízben, Vallauris, Franciaország], 1948. © Robert Capa/International Center of Photography/Magnum Photos

A hír akkor hír, ha azonnali. Ennek ellenére, 1938-tól 1954-ig sok-sok színes Capa-felvétel született. A kiállításon láthatjuk Picassót nyaralás közben (öregen is gyönyörű felsőtesttel), aztán a Rómában és egyebütt a filmforgatásokon készült képeket. De járt a Szovjetunióban (1949) – John Steinbeck íróval, és Budapesten is (1948), ahol megörökítette – színesben – a háborúból ocsúdó várost és lakóit, s Rákosival a felvonulást.

Capa fekete-fehérben is színes, és színesben is Capa. A mostani, maszatos képi világban egészen kivételes.

Capa in Color. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

A kiállítás kurátora:
Cynthia Young, az International Center of Photography (ICP) kurátora (Robert Capa Archívum)
társkurátor: Petrányi Zsolt művészettörténész

A kiállítás megtekinthető:
2015. június 9. – október 31.

C_logo (398x400) (199x200)

CÍMKÉK: