A gyerekkor vége

|

Mustang

Komoly témáról sikerült a rendezőnek, Deniz Gamze Ergüvennek könnyed, játékos, szórakoztató módon mesélni. A Franciaország által nevezett török film a Saul fia legfőbb versenytársa az Oscar-díj mezőnyében.

55mozikepek.nof

A színészek játékában rejlik a film varázsa

Mit szólnánk hozzá, hogy egy balatoni koedukált kakasozás miatt szüzességi bizonyítványt akarna csináltatni velünk a nagybátyánk? Egy vidéki arab család tagjaként örülhetnénk neki, ha ennyivel megúsznánk a dolgot. Törökország egyik távoli, tengerparti falucskájában épp vége a tanévnek: öt leánytestvér búcsúzkodik egy tanárnőtől, aki Isztambulba készül: majd önfeledten veti bele magát a szünidőbe, nem gondolva a következményekre. Az árván maradt lányokat a helyi viszonyokhoz képest a nagymama olyannyira szabad szellemben nevelte, hogy nem is sejtik, hogy egy közös fürdőzés – félreértés ne essék, felöltözve, iskolai egyenruhában – mennyire felháboríthatja az adott közösséget. A délutáni „kihágás” szemet szúr az egyik régimódi öregasszonynak, aki bemószerolja őket a nagymamánál.

Hirtelen minden 180 fokos fordulatot vesz, amikor a riadt nagymama eltángálja az öt eleven, rakoncátlan lánygyermeket, s értesíti az esetről a nagybácsit: a lányok jó híre veszélyben forog. S hiába a bizonyíték, hogy alaptalan az aggodalom, a látszat a lényeg: alkalmazkodni kell a helybéliek mentalitásához, s ha már egyszer így alakult, fel kell gyorsítani a folyamatot: feleséget és anyát kell csinálni a lányokból, minél előbb. Már nem öt gyermeket, hanem öt fiatal nőt lát bennük a rokonság, amely most szembesül vele, hogy talán túl hosszú volt a póráz. Ez a film épp azért lesz egyedi és rendkívüli, mert egészen abszurd helyzetet vázol fel: ahogy a lányoktól folyamatosan megvonják a kiváltságaikat, maguk a kiváltságok jellege és mértéke lesz szembeszökő, nem pedig a tiltása, figyelembe véve az adott közeget.

66mozikepek.nof

A lányoknak egy feleség kötelességeivel kell megismerkedniük

A lányoknak egy feleség kötelességeivel kell megismerkedniük, s mi, nézők is beavatottá válunk többek között a házi rágógumi készítésének meg a szőlőlevél helyes megtöltésének rejtelmeibe, miközben döbbenten tapasztalhatjuk azt, hogy nem csak a konzervatív mentalitás, hanem a háziasszony szerepköre is ismeretlen számukra. S amellett, hogy nyitott szellemben nevelkedtek, a nagymama egész egyszerűen elfeledkezett arról, hogy felkészítse őket az életre. Míg az egynyári, gyorstalpaló tanfolyam zajlik, a lányok otthona börtönné válik: eltűnik a számítógép és a telefon a szobából, zárva marad az ajtó, magasabb lesz a kert köré felhúzott fal és rács kerül az ablakra. Úgy tűnik, nincs innen más kiút, csak fehér ruhában, gyűrűvel az ujjakon. S bár a humoros jelenetek, a kedves anekdoták terepe marad a film, azért nagyon finoman, alig érzékelhetően, de ott lóg a levegőben a bekövetkező tragédia: amelyhez a nagymama kényeztetése és a nagybácsi kemény szigora egyaránt hozzájárul. Ami az életvitelt illeti, az egyikük elsiklik a jövőjük felett, a másikuk nem veszi figyelembe a múltjukat. Másrészt pedig épp azért lesz kivételesen megrázó a középső lány sorsa, mert nagyon komoly témáról sikerült a rendezőnőnek megdöbbentően könnyed, játékos, szórakoztató módon mesélnie.

Mert ha bizonyos dolgok nem úgy vannak meg az illetővel, hogy amióta az eszét tudja, számára az a természetes, az nem biztos, hogy parancsszóra fejet hajt a kötelességei előtt, bármilyenek is legyenek annak a világnak az életben maradáshoz szükséges játékszabályai, bármennyire is legyen szigorú a kultúra, a vallás, amelybe beleszületett. A tisztes háziasszony és feleség szerepkényszerének egyikőjük sem akar igazán megfelelni. A történetet narráló legkisebb lány reakciói a legélesebbek – ő mutat rá legtöbbször az egész kiházasítási folyamat álszentségére, hiteltelenségére, tragikomédia mivoltára.
A megtapasztalt szabadságról egyikőjük sem tud megfeledkezni. Ezek a lányok pedig kifejezetten intelligens, érzékeny teremtmények, akiknek határozott elképzeléseik vannak: csöppet sem könnyű őket betörni. A kényszerházasságra nagyon különbözőképpen reagálnak, lázadásuk olykor megdöbbentően kirívóra, erőteljesre sikerül. Míg az, aki végül meghajlik a család akarata előtt, kikerülhetetlenül boldogtalan marad.

A színészek játékában rejlik a film igazi varázsa: egy antik anekdotára emlékeztet, melyben a hangutánzó versenyben a malacot köpenye alá rejtő paraszton tett túl egy színészi imitáció: az öt lány összetartozása megkapóan valódira sikerült, ha valóban öt testvér játszaná a szerepeket, akkor sem lehetnének hitelesebbek.

e72de979-90a6-44b8-9b0a-797e04a5ad97

Az elmúlt időkben sokat meséltek már a női egyenjogúság, az önrendelkezés, a kényszerházasság világáról. Tőlünk idegennek tűnhet, pedig a nagyszüleink generációjában még komoly hagyománya volt az előre elrendezett házasságoknak, a szülői kényszernek, a kötelező feleségszerepnek, vagy a közösségi erkölcsi normák megszegése miatti kiközösítésnek. Meg kell nézni a Mustangot, mert kevesen tudnak ennyire szelíden, intelligensen, s egyszerre bájosan és megrázóan mesélni minderről.

Forgalmazó: Mozinet

A Mustang a Magyar Film Adatbázison

CÍMKÉK: